'Arrogante' Escher past voor 'geschiedvervalsing'

Tot verbazing van de grafische wereld ontbreekt het werk van affichemaker Gielijn Escher in Dutch Posters 1960-1996 - A Selection by Anthon Beeke, een omvangrijk plaatwerk dat bijna veertig jaar affichegeschiedenis omvat....

Anthon Beeke, de samensteller van het boek: 'Gielijn Escher zat aanvankelijk dik in mijn boek. In tegenstelling tot anderen wilde hij meepraten over de selectie en daarover werden we het ten slotte ook eens. Vervolgens wilde hij mij voorschrijven welke andere ontwerpers in het boek thuishoorden, en dat ging me te ver. Het is ten slotte mijn selectie en mijn boek.

'Dreigend met van alles en nog wat trok hij toen zijn werk terug. Dat mag hij natuurlijk doen, maar een affiche maak je nooit alleen; wat hij deed is dus nogal arrogant tegenover zijn opdrachtgevers.'

Een bizarre samenloop van omstandigheden wil dat Gielijn Escher vorige week om zijn affiches werd bekroond met de Prins Bernhard Fonds Prijs voor Toegepaste Kunst en Bouwkunst; aan de prijs is een bedrag van 100 duizend gulden verbonden. Beeke: 'Ik heb hem per fax gefeliciteerd en de hoop uitgesproken dat deze prijs mede bewerkstelligt dat hij afraakt van de idee dat de hele wereld tegen hem samenspant.'

Het boek wordt morgen ten doop gehouden in De Beyerd in Breda, waar tevens een selectie van de in het boek opgenomen affiches wordt geëxposeerd. Vorige zomer had ook Escher een (grote) tentoonstelling in De Beyerd. Directeur Frank Tiesing heeft getracht te bemiddelen in het conflict tussen Beeke en Escher.

'Ik geloof dat Anthon Beeke tien pagina's van zijn boek voor affiches van Escher had gereserveerd', zegt hij. 'Maar Beeke kon geen goed doen. Waar slaat het op om Anthon voor ''boef'' uit te maken en hem met de rechter te dreigen?'

We traceren Escher in de Amsterdamse drukkerij Henderson-Wyber, drukker van vrijwel al zijn spraakmakende affiches. 'Over de keuze van mijn affiches hadden Beeke en ik uiteenlopende ideeën', zegt hij. 'Voorts ook over deelname van andere ontwerpers. Affichemakers als Frans Mettes, Anton Misset en Ad Werner hadden niet mogen ontbreken. De laatste maakte in de jaren zestig onder meer een prachtig maar nu vergeten affiche voor My Fair Lady. Beeke pleegt onaanvaardbare geschiedvervalsing.'

Op de vraag of hij het niet betreurt te ontbreken in een fraai overzichtswerk als Dutch Posters antwoordt hij: 'Ik wens niet rond te huppelen in het circus Beeke. Volgend voorjaar kom ik met mijn eigen boek bij een tentoonstelling in Pulchri in Den Haag.'

Hub. Hubben

Meer over