Arnon Grunberg al woedend na één slechte boekbespreking

Het had maar heel weinig gescheeld of Piet Grijs had gelijk gekregen. In zijn column in Vrij Nederland van 19 april voorspelde hij dat Figuranten, de tweede roman van Arnon Grunberg, louter positieve recensies zou ontvangen....

Van onze verslaggever

Arne Leffring

AMSTERDAM

Grijs' VN-collega Annemiek Neefjes schreef een tamelijk positieve boekbespreking ('vooral in de dialoog blinkt Grunberg uit') en de reclame-afdeling van het weekblad koppelde de nieuwe roman prompt aan een abonnement. T. van Deel van Trouw herhaalde op 25 april de profetische woorden van Piet Grijs: de Nederlandse recensenten zouden 'zonder uitzondering positief' oordelen over Figuranten.

Ze hadden het mis. In NRC Handelsblad van 25 april maakte recensent Hans Goedkoop een einde aan de loftuitingen. Hoewel er 'veel goeds' te zeggen viel, ontbrak het in Figuranten aan humor.

De jonge schrijver die in New York resideert, reageerde deze week met een woedende column in de VPRO-gids. Een belediging voor zijn eigen intelligentie en die van zijn lezers, noemde hij de recensie. Aan de redactie van NRC de keus: Goedkoop of Grunberg eruit. Het feuilleton dat hij voor NRC schrijft, wilde hij nog wel afmaken. Maar de gemaakte afspraken over grotere stukken kon de krant vergeten.

Bij het boekenkatern van NRC Handelsblad maakten ze zich gisteren niet druk. Redacteur Sjoerd de Jong is niets bekend over een conflict met Grunberg. De VPRO-column heeft hij niet gelezen, wel Grunbergs kopij voor het Cultureel Supplement. Hoofdredacteur Folkert Jensma van NRC ziet daarin een goed teken. Hij heeft nog niets van Grunberg vernomen. 'Ik vind Grunberg een voortreffelijke auteur, maar dat geldt ook voor Goedkoop. Ik zit in een lastige positie. Ik hoop beiden voor de krant te kunnen behouden.'

Misschien is de woede in New York al wat gezakt. Voor even. Tot Grunberg ontdekt dat ook de VPRO kritische woorden over de pennenvruchten van 'het nationale troeteldier' (zoals zijn uitgever hem onlangs noemde) niet schuwt. In het gisteravond op televisie uitgezonden boekenprogramma Zeeman met boeken liet de presentator weten weinig gecharmeerd te zijn van Grunbergs humor. Maar Grunberg kan zonder NRC en zonder VPRO. Hij is ook nog ober.