Apple presenteert ‘revolutionaire’ iPad

Heeft Steve Jobs opnieuw de wereld veranderd? Dat is goed mogelijk. De man die eerder revoluties aanvoerde bij de ontwikkeling van de pc, de muziekconsumptie en de smartphone, heeft woensdag in San Francisco een heel nieuwe computer-categorie gelanceerd.

van onze verslaggevers Wouter Keuning en Philippe Remarque

De iPad is een pc, boek, krant, tv en spelmachine ineen, op comfortabel schootformaat, volledig bediend door vingers op een aanraakscherm. Volgens experts kan het veranderingen in het verdienmodel van mediabedrijven fors bespoedigen.

Apple heeft de tablet-computer in het diepste geheim ontwikkeld. Al een jaar wordt er druk over gespeculeerd in de computer- en mediawereld. Komt Apple met een ‘allesdoder’, die zowel met netbooks en laptops concurreert als met e-readers zoals Amazons populaire Kindle? Gaat Steve Jobs de kranten redden met een iTunes-achtig distributiesysteem? De beurskoers verdubbelde, en zoals dat gaat bij Apple, steeg de ‘tabletgekte’ de laatste weken tot grote hoogte.

[VIDEO]

Gelekte foto's

Zogenaamd door Applewerknemers gelekte foto’s werden gretig gepubliceerd, om vervolgens door de blogosfeer als ‘nep’ te worden afgedaan. Op de Britse goksite Paddy Powers kon vanaf maandag gegokt worden op de naam van het nieuwe apparaat.

Het werd de iPad. Sinds zijn levertransplantatie vorige zomer heeft Jobs zich hierop gericht. Volgens de regels van Apples handige zwijgmarketing was alleen uitgelekt dat dit het grootste was waar de goeroe ooit aan heeft gewerkt.

Achteloos en als altijd gekleed in spijkerbroek en zwarte coltrui, haalde Jobs het ding tevoorschijn in het Yerba Buena Center: ‘I happen to have one here’.

Gigantische iPhone

Om te zien en te bedienen is de iPad een gigantische iPhone of iPod-touch. Je kunt ook zeggen dat het de eerste laptop is die volledig met aanraakscherm werkt. Het is tevens een krant of boek. Jobs las er The New York Times mee, en kon ook filmpjes bekijken.

Alle apps uit Apples succesvolle App-store doen het ook op de iPad. Maar Jobs nodigde softwareontwikkelaars uit nieuwe toepassingen voor de iPad te ontwerpen.

iBooks

De boekpagina’s, groter dan op de Kindle, kun je omslaan met je vingers, net als bij een echt boek. Apple lanceert iBooks, in samenwerking met een aantal grote uitgeverijen, een rechtstreekse aanval op Amazon.

Een van de voordelen van de Kindle – de ogen sparen door het gebruik van e-ink – lijkt de iPad niet te bezitten. Maar de lange batterijtijd heeft Apple wel weten te benaderen. ‘Ik kan hiermee van San Francisco naar Tokio vliegen en tien uur lang video kijken’, zei Jobs.

Wat is nu eigenlijk het verschil met een laptop? Die vraag uit de blogosphere probeerde Jobs te beantwoorden door in een leren fauteuil te zitten met de iPad.

]]>

Magisch en revolutionair

‘Dit is veel intiemer dan een laptop, en tot veel meer in staat dan een smartphone’, zei Jobs, die zoals gebruikelijk grote woorden niet schuwde. ‘Het is alsof je het hele internet in je handen hebt, een ongelooflijke ervaring’, zei hij, en noemde zijn geesteskind ‘magisch’ en ‘revolutionair’.

In de komende maanden moet blijken of Apple zijn eerdere slag kan herhalen: in een behoefte voorzien waarvan consumenten nog niet wisten dat ze hem hadden. Eerdere tabletcomputers van concurrenten als Samsung, Axiatron en JooJoo zijn niet enorm aangeslagen. Jobs erkende dat de lat voor een tussencategorie hoog lag: ‘Wij denken dat het is gelukt.’

Experts stellen dat veel afhangt van het gebruik, vaak nog niet te voorzien bij lancering. Als mediabedrijven programma’s per stuk gaan verkopen, uitgevers betaalde touchscreenkranten en ‘levende’ boeken ontwikkelen en game-makers nieuwe formats, is Apple de concurrentie weer mijlen vooruit.

Steve Jobs met de nieuwste creatie van Apple, de iPad. (AFP) Beeld
Steve Jobs met de nieuwste creatie van Apple, de iPad. (AFP)
Meer over