Appeltaart van Sophia Loren

Het maandblad Glossy zet de aanval in op het snelgroeiende glamourblad Beau Monde. Winnen positieve verhalen over sterren het van de aandacht voor hun huwelijksproblemen?...

Noël van Bemmel

CINDY Crawford krijgt een baby. Het topmodel maakt zich volgens het maandblad Beau Monde zorgen over haar bikinilijn, en misschien wel daarom verdringen alle glamourbladen ter wereld zich voor de eerste foto. Het nieuwe Nederlandse maandblad Glossy heeft drie maanden geleden al een optie bedongen bij Crawfords persagent.

Die primeur kan Glossy wel gebruiken. Het 'leukste glamourblad' werd drie weken geleden gelanceerd door uitgever Audax en lijkt sprekend op het populaire Beau Monde ('hét glamourblad van Nederland') van de concurrerende bladenmaker VNU. Wie beide tijdschiften in stukken scheurt en op één hoop gooit, krijgt de boel nooit meer in elkaar. Of je moet onthouden hebben welk blad het appeltaart-recept van Sophia Loren afdrukte, en welk blad haar spaghetti con pomodoro crudo aanbeveelt.

Verder deze maand in Beau Monde: portretten van tv-ster Jennifer Aniston, van rijkeluisdochter Athina Onassis en de badkamerrituelen van Veronica-presentatrice Esther Duller ('Na de dagcrème doe ik zonnecrème op. Altijd. Zon of niet'). Verder de thema's: schijnhuwelijken & bliksemscheidingen, miljoenenerfenissen en wie-woont-waar-op-Malibu-Beach. Actrice Tori Spelling kan daar zonder keuken toe, want ze gaat toch altijd uit eten.

Het eerste nummer van Glossy biedt portretten van actrice Natascha Wagner, van Juliana Guillermo (dochter van prinses Christina) en gaat in op de dierbaarste foto van SBS 6-presentatrice Cilly Dartell. Als themaverhaal is er 'de duurste scheidingen van de eeuw' en een overzicht van Hollywoodsterren met veel (adoptie)kinderen. Ook voor de sterke kinderwens van zangeres Céline Dion (baby-drama) is veel ruimte gereserveerd.

Glossy is een schaamteloze imitatie van Beau Monde. Dat blad behoort tot de grootste groeiers onder de tijdschriften en Audax wil dat succes kennelijk kopiëren. Vorig jaar steeg de oplage met ruim 40 procent tot circa 130 duizend stuks en internationaal bereiken vergelijkbare titels zelfs miljoenenoplages. Zelfs de Nederlandse roddelbladen beginnen een beetje op Beau Monde te lijken.

'Iedereen denkt dat we domweg aan het kopiëren zijn', klaagt Audax-hoofdredacteur Wim Schaap, tevens baas van onder meer roddelblad Weekend. 'Wij kwamen vier jaar geleden ook al met deze formule, eerder dan Beau Monde'. Schaap doelt op het blad Avantgarde dat na een restyling eind 1995 sprekend leek op een nulnummer van Glossy. 'We hadden ons alleen vergist in de kracht van de naam Avantgarde. Veel mensen bleven die associëren met een veel chiquere formule. Toen de oplage stokte op 45 duizend stuks, terwijl Beau Monde doorgroeide, besloten we de formule weer terug te draaien.'

Audax mikt opnieuw op het omvangrijke segment tussen roddelblad en glossy. Dat bleek voor het eerst een gat in de markt bij de lancering van het Britse Hello! In dat blad staan louter positieve verhalen over filmsterren of topsporters, die dan ook graag hun medewerking verlenen. Ruud Gullit met zijn nieuwe vriendin Estelle op de bank, met baby Joëlle op schoot en met z'n drieën poserend op het terras van zijn Amsterdamse penthouse.

Dat blijkt veel lezers aan te spreken. Zij prefereren de positieve toon en glamourvolle foto's boven de opgeklopte schandalen en incognito-sterren in roddelbladen. Geen korrelige telelensfoto's van beroemdheden langs een zwembad, maar een kijkje bij de ster thuis en een vraaggesprek over favoriete vakantiebestemmingen en winkeladressen.

Buiten Engeland verschenen prompt tientallen edities en imitaties waaronder Oh La! in Spanje, Allo! in Frakrijk, Gala in Duitsland en Beau Monde in Nederland. Schaap: 'Privé en Story zoeken ook vaker samenwerking met sterren. Ik heb daar ook aan mee gedaan als hoofdredacteur van Weekend, maar ik ben daar helemaal van teruggekomen. Een forse restyling in die richting kostte mij na twee weken al twintigduizend lezers. We hebben toen de snelste re-restyling in de geschiedenis doorgevoerd.'

Volgens Schaap willen lezers van roddelbladen harde roddel blijven lezen, met of zonder medewerking van het onderwerp. 'Het hoeft niet positief te zijn en het hoeft niet allemaal te kloppen. In tegenstelling tot Glossy.' Volgens Schaap stijgt de oplage van Weekend sinds de formule weer helder is. 'Het zit weer boordevol huwelijksproblemen.'

Dit jaar doet Audax toch nogeen gooi naar de lezersmarkt die het bedrijf vier jaar geleden liet liggen. Er zullen nog twee testnummers van Glossy verschijnen. Op basis van de eerste twee weken schat Audax ruim zestigduizend stuks te zullen verkopen. De advertentieverkopers willen graag een blad tussen het wederom chique Avantgarde en laagdrempelige bladen als Vriendin, Weekend en Mijn Geheim.

'We haken inderdaad in op het succes van Beau Monde. Maar als we over een paar maanden sterk genoeg in onze schoenen staan, zullen we meer eigen gezicht tonen.' Voorlopig wordt Glossy door acht freelancers gemaakt. Zij vertalen de buitenlandse verhalen die elders al gepubliceerd zijn. Zo was het artikel over Céline Dion vorige maand het coververhaal van Gala.

Maar Schaap streeft naar 60 procent Nederlands materiaal in zijn blad. Volgende maand biedt Glossy bijvoorbeeld een overzicht van fraaie huizen van Nederlandse sterren. 'We hebben natuurlijk het voordeel van het Weekend-archief. De boerderij van Krajieck hadden we al liggen.'

Meer over