Anton Corbijns Life kabbelt wel erg rustig voort

Als Corbijn wilde bewijzen dat beelden meer zeggen dan woorden, komt dat niet helemaal uit de verf. De regisseur legt een fascinatie aan de dag voor stugge, eenzame hoofdpersonen.

null Beeld
Beeld

Fotograaf Dennis Stock (Robert Pattinson) is geen prater. Wanneer hij moet uitleggen waarom hij voor zijn vak heeft gekozen, mompelt hij wat over de praktische voordelen. Hij moest na de oorlog toch ergens van rondkomen. En foto's, zegt hij, zijn een goede manier om te laten zien: 'Ik ben hier geweest, jij bent hier geweest.'

Alsof hij een boekhouder is, geen kunstenaar. Toch koestert Stock artistieke ambities. Hij wil af van zijn opdrachtwerk en indruk maken als zelfstandig fotograaf. Die kans doet zich voor wanneer hij op een Hollywoodfeest de jonge acteur James Dean (Dane DeHaan) ontmoet - dan nog geen grote ster, maar al opvallend zeker van zijn zaak.

Lees ook

Floortje Smit sprak Anton Corbijn over de vriendschap tussen filmster James Dean en diens fotograaf. 'Een gewone biopic, daar was ik nooit aan begonnen.'

Sputterende vriendschap

Life vertelt het waargebeurde verhaal van de totstandkoming van een iconische fotoserie: Stock was degene die James Dean portretteerde in de regen op Times Square, sigaret in de mondhoek, handen in de zakken, de kraag van zijn jas omhoog. Deze en andere foto's werden gepubliceerd in Life Magazine in 1955, een half jaar voor Dean bij een auto-ongeluk zou omkomen.

Dat verhaal past in het straatje van Anton Corbijn, die zelf als fotograaf het publieke imago van menig beroemdheid hielp vormgeven. Sinds zijn fraaie regiedebuut Control (2007), over Joy Division-zanger Ian Curtis, legt hij bovendien een fascinatie aan de dag voor stugge, eenzame hoofdpersonen. Dennis Stock is er weer zo een, maar ook James Dean wordt in Life geportretteerd als een tobbende antiheld.

Vuurwerk levert het niet op, de verhouding tussen de twee mannen. Ze hebben elkaar nodig en ergeren zich aan elkaar. Een wat sputterende vriendschap ontstaat, zonder dramatische hoogte- of dieptepunten. Het kost Stock moeite om Dean te overtuigen, maar de foto's worden gemaakt, natuurlijk.

Gebrek aan adrenaline

In zijn vierde speelfilm demonstreert Corbijn opnieuw zijn beheerste, bedachtzame stijl, die zo goed werkte in Control, The American en A Most Wanted Man. Maar waar het gebrek aan adrenaline in die films werd gecompenseerd door een intrigerend scenario, kabbelt Life wel erg rustig en gesloten voort. Alleen tijdens de spaarzame scènes waarin Stock en Dean niet langer gemeenplaatsen stamelen, maar zich plotseling helder weten uit te drukken, breekt de film even open.

Als Corbijn wilde bewijzen dat beelden meer zeggen dan woorden, komt dat niet helemaal uit de verf. Life is visueel indrukwekkend, maar de prachtige aankleding, de stijlvolle decors en het zorgvuldige camerawerk zijn net niet krachtig genoeg om het drama tot leven te wekken.

Life
Drama
Regie Anton Corbijn.
Met Robert Pattinson, Dane DeHaan, Joel Edgerton, Ben Kingsley.
111 min., in 32 zalen.

Meer over