ANP schrapt banen wegens lagere inkomsten

Wegens tegenvallende omzetten schrapt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) circa 35 banen. Verder stopt het nieuwsbedrijf met een aantal verliesgevende activiteiten, maakte de bedrijfsleiding donderdag kenbaar aan de ondernemingsraad.

De hardste klappen vallen bij foto en video. Op de fotoredactie verdwijnen tien banen en vijf bij Capital, een dochterbedrijf in opdrachtfotografie. Bij tekstredacties verdwijnen waarschijnlijk tien banen. Daar wordt vooral bezuinigd op initiatieven waarmee de laatste jaren werd geprobeerd nieuwe markten aan te boren, zoals entertainment, wetenschap en lifestyle.

‘We trekken ons niet terug van die gebieden, omdat ook in de mediasector de tijden weer beter zullen worden. Maar nu concentreren we ons op dat wat een persbureau onverslaanbaar maakt: nieuws, agenda en alarmering’, zegt Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur/directeur van ANP Media. ‘Onze nieuwsdienst wordt versterkt en dat gaat ten koste van andere deelredacties.’ Ook bij de verkoopafdelingen en in de staf gaat een aantal fte's verloren.

Vooral op het gebied van fotografie grijpt het ANP fors in. ‘De omzetten daar staan onder zware druk, omdat de concurrentie zo enorm is toegenomen en er sprake is van prijsdumping,’ aldus Luc van Gompel, algemeen directeur van het ANP. ‘Wij kunnen daar, met een grote staf van vaste fotografen en redacteuren, niet langer mee concurreren. Foto is een freelancesector geworden. Bij kranten zijn al jaren geen vaste fotografen meer in dienst; het ANP moet nu aansluiten.’

ANP Video stopt volgend jaar met de productie van dagelijkse audiovisuele nieuwsitems. Deze afdeling blijft nieuwsonderwerpen verzorgen, maar zal deze video's in losse pakketten gaan aanbieden. Het ANP zet wel fors in op opdrachtvideo, een groeisector voor ANP Capital.

Meer over