ANP doet twee stappen terug

Afnemers van het ANP willen altijd meer. Maar meer betalen, is er niet bij. Inkrimpen is de enige oplossing.

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) maakt een pas op de plaats. Ongeveer 35 banen verdwijnen door tegenvallende resultaten. ‘Het is een logisch gevolg van de huidige ontwikkelingen’, zegt hoofdredacteur en directeur van ANP Media Erik van Gruijthuijsen. ‘De traditionele media waren al in crisis door internet. Door de recessie zijn de problemen nog groter geworden. We moeten gewoon twee stappen terugdoen.’

De ontslagen gaan ten koste van diensten die het ANP de afgelopen jaren heeft gelanceerd, zoals de rubriek entertainment. ‘We hebben op nieuwe terreinen ingezet: de zachte kant van het nieuws’, zegt hij. ‘Dat wordt steeds belangrijker. De belangstelling is ook enorm, maar klanten willen er niet voor betalen.

‘Aanvankelijk hebben we met een redactie van negen man zwaar op entertainment ingezet, maar anderhalf jaar later hebben we minder klanten dan toen we begonnen. Het bedrag dat ze ervoor over hebben is zo minimaal. Daarvoor kunnen we het niet maken.’ Het verdwijnen van de rubriek betekent volgens hem niet dat het ANP voortaan geen entertainmentnieuws meer levert. De berichten verschijnen voortaan in de rubriek binnenland.

Voor de videoredactie is een dergelijke oplossing niet mogelijk. ANP Video maakt zo’n 35 nieuwsitems per dag, waar klanten zich op kunnen abonneren. Volgend jaar komt daar een einde aan. Dan maakt het persbureau alleen nog video’s als een klant een opdracht geeft.

‘For the time being stoppen we met deze diensten’, zegt de hoofdredacteur. ‘Straks wagen we een nieuwe poging. En dat is geen loze belofte, want eens moet de crisis overwaaien. Maar voorlopig gaan we terug naar de basis. Daar vragen onze klanten ook om: het versterken van de nieuwsdienst, de agenda en de alarmering, een sms-dienst voor enige honderden nieuwsmakers.’

Op een andere ‘kernactiviteit’ moet het ANP wel bezuinigen. De helft van de 21 mensen op de fotoredactie wordt ontslagen. ‘Veel mensen waren verbaasd dat wij nog zoveel fotojournalisten in dienst hadden. Volgens een rapport van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) is nog slechts 10 procent van de fotografen in vaste dienst. De rest werkt als freelancer.

‘Fotografie is voor ons van groot belang. Iedereen kent het ANP van het radionieuws en de fotografie. Vorig jaar hebben we nog een Zilveren Camera gewonnen. Nu worden we gedwongen aan te sluiten bij de rest’, zegt Van Gruijthuijsen. In tegenstelling tot bij video en entertainmentnieuws verwacht hij bij fotografie geen verbetering. ‘Door de mogelijkheid om digitaal te fotograferen is het aanbod enorm toegenomen, terwijl de prijs enorm is gedaald. Iedereen kan foto’s maken en aanbieden.’

Secretaris Marc Visch van journalistenvakbond NVJ, die in overleg is met zijn leden bij het ANP over de reorganisatie, kan zich enigszins vinden in de argumenten voor de koerswijziging voor entertainment- en videoredactie. Met het inkrimpen van de fotoredactie heeft hij meer moeite.

‘Het ANP heeft een belangrijke functie als fotopersbureau, want veel kranten leunen op hun foto’s. Ik wil weten of met dit besluit de kwaliteit van de foto’s overeind blijft. Het risico bestaat dat zij de regie kwijtraken door meer gebruik te maken van freelancers. Bovendien zie ik niet direct in hoeverre een persbureau te vergelijken is met kranten.’

Volgens Van Gruijthuijsen past de reorganisatie in een internationale trend. ‘Buitenlandse persbureaus krijgen gewoon van de eigenaren, zoals kranten en omroepen, te horen dat 10 of 20 procent van het personeel moet verdwijnen. Ongeacht het resultaat voor de berichtgeving.’ Het ANP heeft volgens hem meer bewegingsvrijheid: ‘Wij zijn zelfstandig.’

Toch wacht hij met spanning de ontwikkelingen af. ‘Het ANP bestaat dit jaar notabene 75 jaar. Ik heb een gut feeling dat het gebruik van onze berichten nog nooit zo intensief is geweest. Het probleem is dat er geen businessmodel is voor internet. Door internet moet nieuws goedkoper of zelfs gratis beschikbaar zijn.’

Ook hij heeft de oplossing dus nog niet gevonden. Tenminste: ‘Elke avond doe ik een schietgebedje voor het slapengaan. In de hoop dat het plan van mediamagnaat Rupert Murdoch gaat werken dat mensen moeten betalen voor nieuws op websites.’

De redactieruimte van het ANP (ANP) Beeld
De redactieruimte van het ANP (ANP)
Meer over