And Venus was her nameKatinka

And Venus was her name: Katinka

Paul Onkenhout en John Schoorl schrijven elke week over een liedje waarvan de titel bestaat uit alleen een voornaam. Met Katinka doen de Spelbrekers in 1962 mee aan het Eurovisie Songfestival.

John Schoorl en Paul Onkenhout
De Spelbrekers  Beeld
De Spelbrekers

Kleine kokette Katinka

Kijk nou eens één keertje om

Katinka, De Spelbrekers (1962)

Rotterdammer Huug Kok was ambtenaar en Zandvoorter Theo Rekkers had net zijn middelbare school afgerond toen ze elkaar in 1943 troffen op een plek waar ze niet wilden zijn: een Arbeitslager in een oud schoolgebouw in de Helgolander Strasse in Bremen. Het begin van De Spelbrekers was daar, in Duitsland, in een munitiefabriek.

Het verhaal van hun evergreen over een klein, koket meisje met een wipneusje, Katinka, is veelomvattend. Een wederzijds verlangen om muziek te maken, dreef Kok (1918-2011) en Rekkers (1924-2012) in Bremen in elkaars armen. Als de Zingende Zwervers vermaakten ze hun lotgenoten, Kok met een gitaar, Rekkers met een accordeon.

Lagerführer Menke was zo in zijn schik met het duo dat hij de mannen permissie gaf om in Nederland attributen voor hun optredens op te halen - een vergissing. Ondanks een belofte keerden ze niet terug naar Bremen, als spelbrekers. Terug in Nederland doken ze onder, om vervolgens als De Spelbrekers terecht te komen in het hart van de naoorlogse amusementsindustrie.

Rekkers, in 1998 in het AD: ‘Later hebben we toch een meer dichterlijke uitleg aan onze naam gegeven: dat we het sombere spel van de wereld wilden breken met een lied en een kwinkslag, zoiets’.

Padre Twins in 1962. Beeld  ANP Kippa
Padre Twins in 1962.Beeld ANP Kippa

Met de gezellige meezinger Oh, wat ben je mooi beleefden ze in 1956 hun doorbraak. Zes jaar later kregen ze hun grootste succes in de schoot geworpen. Toen de Padre Twins (de tweeling Hein en Wim Vader) uit Den Haag zich op het laatste moment op dringend advies van hun platenmaatschappij terugtrokken uit de voorronde van het Eurovisie Songfestival, werden De Spelbrekers geïnviteerd. Met Katinka versloegen ze onder meer Gert Timmerman en Rita Corita en plaatsten ze zich voor het festival in Luxemburg.

Het zoete liefdesliedje was gecomponeerd door Joop Stokkermans en tekstueel grotendeels het werk van Henny Hamhuis, een veelzijdige en belezen Twent. Zijn loopbaan begon Hamhuis in de journalistiek, bij een regionale editie van Het Parool waar Gerard van het Reve sr. de leiding had. Hamhuis werkte bij reclamebureau De Zuil in Enschede toen Stokkermans hem vroeg of hij hem snel van een liedtekst kon voorzien. Binnen een paar uur was hij klaar.

Joop Stokkermans componeerde Katinka Beeld ANP
Joop Stokkermans componeerde KatinkaBeeld ANP

De Spelbrekers hielden decennialang stand. ‘Wat ons, denk ik, onderscheidde van andere duo’s met een gitaar was dat men ons altijd zulke nette kerels vond’, zei Rekkers. ‘We wisten ook een goed taalgebruik te hanteren: nooit dubieus, nooit dubbelzinnig’.

Freek de Jonge en Bram Vermeulen kwamen met een malle reggaeversie van Katinka op de proppen. Ook André van Duin, Rubberen Robbie, Normaal, Paul de Leeuw en Gerard Cox waagden zich aan een cover. In 1975 gaven De Spelbrekers er de brui aan. In Rotterdam begonnen ze het Nederlands Artiesten Management, met onder meer Van Duin als klant.

André van Duin waagde zich aan een cover van Katinka. Beeld
André van Duin waagde zich aan een cover van Katinka.

Op het Songfestival in Luxemburg ging het in 1962 overigens helemaal mis met de twee nette kerels. Hun optreden werd verpest door een technische storing. De Spelbrekers eindigden met zero points als laatste, maar Katinka liet zich niet klein krijgen.

John & Paul

Meer over