poppeter en zijn rockets

And Venus was her name: Angeline

Paul Onkenhout en John Schoorl schrijven elke week over een liedje waarvan de titel bestaat uit alleen een voornaam. In Angeline vermengde Peter Koelewijn feiten met fictie.

null Beeld

O, Angeline m’n blonde seksmachine
In Benidorm aan de Middellandse Zee

Angeline, Peter en zijn Rockets (1973)

Ad Visser Beeld
Ad Visser

In zijn boek Strange Days: muzikale avonturen in de 60’s en 70’s geeft Ad Visser, bekend van Avro’s Toppop, een paar interessante details prijs over het ontstaan van Angeline, een scabreus lied uit 1973 van Peter Koelewijn en zijn band. Het nummer gaat over een blonde seksmachine in Benidorm, een vrouw die zelfs Brigitte Bardot in de schaduw stelt en er uiteindelijk vandoor gaat met een lelijke vent uit Rome in een dure Jaguar.

Visser is op vakantie in Benidorm als hij onverwacht een aantal ‘Hilversumse boys uit de platenbiz’ tegen het lijf loopt, onder wie Koelewijn. Die is in het gezelschap van onder anderen dj Will Luikinga en programmadirecteur Rob Out van Radio Veronica. De bloemetjes worden door de heren flink buitengezet.

null Beeld

Koelewijn, de zoon van een Eindhovense vishandelaar, heeft zichzelf dertien jaar eerder gelanceerd met de eerste grote Nederlandstalige rock-’n-rollhit, Kom van dat dak af. In 1973 zit Koelewijn in een tussenfase. Nadat hits zijn uitgebleven heeft hij een afslag genomen en is hij producent geworden van platen van een groot scala aan Nederlandse artiesten, van Nico Haak tot Willeke Alberti en van Armand tot Q65.

Koelewijn is een grootheid in de Nederlandse muziek als hij met zijn maten in Benidorm neerstrijkt. Ooggetuige Ad Visser ziet dat de mannen zijn omringd door de ‘nodige blondines, cerveza’s en whiskeys’. De Gooise matras in Benidorm, zo vat hij het samen. ‘Volledig business as usual’.

Koelewijn voert ‘zoals meestal’ het hoogste woord. ‘Hij tettert met straaljagervolume over de zogenaamd talrijke dames die hij deze week als hij had gewild alweer naar zijn hotelkamer had kunnen leiden.’

Of Koelewijn overdreef, is nooit helemaal duidelijk geworden. Waarschijnlijk vermengde hij in Angeline feiten met fictie. De hoofdpersoon in het nummer is een blondine met wie hij, na ‘adios’ te hebben gezegd tegen zijn vrienden, alles doorneemt ‘wat onze mama’s hadden verteld over het bloemetje en de bij’. Dan weet je het wel.

In een interview met het Het Vrije Volk relativeert Koelewijn in juli 1973 zijn eigen rol. Het verhaal is waargebeurd, zegt hij, maar het ging over een vriend van hem. ‘In Benidorm kwam die gozer ineens met een ontzettend mooi blond stuk aanzetten. Een te gek wijf, maar aankomen was er voor mij niet bij.’ De kop boven het stuk: ‘Angeline moest niets van Peter Koelewijn hebben.’

Al in Benidorm wordt de basis van het lied gelegd, inclusief de kreet ‘olé’, mede dankzij zijn zingende makkers op de lokale terrassen. Koelewijn neemt Angeline op met zijn oude vrienden uit Eindhoven, de Rockets, plus saxofonist Bertus Borgers. Angeline staat twaalf weken in de Top 40, de hoogste plaats is de achtste.

Peter Koelewijn Beeld Hollandse Hoogte /  ANP Kippa
Peter KoelewijnBeeld Hollandse Hoogte / ANP Kippa

Het verhaal van Ad Visser uit Benidorm is nog niet afgelopen. Een paar dagen na hun eerste ontmoeting ziet hij Koelewijn opnieuw. Hij zit in een achterstraatje op een terras, ‘pruilend achter een flinke bel alcohol’. Koelewijn blijkt heimwee te hebben. ‘Ik mis mijn Mieke en de kinderen zo verschrikkelijk.’

Visser trekt de enig juiste conclusie: ‘Rock-’n-roll is ook nooit wat het lijkt.’

Meer over