Amsterdams VR-bedrijf gaat films distribueren voor Chinese Media Markt

Het jonge Amsterdamse virtual reality-bedrijf &Samhoud Media betreedt de lucratieve Chinese markt, zo maakte het vrijdag bekend. De Amsterdamse start-up gaat virtual reality (VR)-films distribueren voor elektronicagigant Gome in Hongkong, de Chinese tegenvoeter van Media Markt.

Wie een VR-film wil bekijken, moet een speciale bril op. De kijker krijgt vervolgens in de volle 360 graden een gesimuleerde wereld te zien die levensecht oogt. Beeld afp
Wie een VR-film wil bekijken, moet een speciale bril op. De kijker krijgt vervolgens in de volle 360 graden een gesimuleerde wereld te zien die levensecht oogt.Beeld afp

Gome wil meer reuring in zijn vestigingen en bouwt daarom onder meer VR-bioscopen in vijftig van zijn meer dan duizend winkels. Eind december openen de eerste vijf van deze inpandige cinema's in de steden Shanghai, Peking, Shenzhen, Tianjin en Shenyang.

Wereldwijde behoefte

Volgens de 26-jarige Jip Samhoud, oprichter van &Samhoud Media, markeert de entree van zijn bedrijf in China 'het begin van het eerste fysieke virtual reality-distributienetwerk. Distributie is een nieuw onderdeel van ons bedrijf, en ik verwacht dat het over een jaar ruimschoots het grootste onderdeel zal zijn. Daar liggen de meeste groeikansen. Een VR-bioscoop bouwen is niet zo ingewikkeld, moeilijker is het om de juiste content te krijgen. Er is een wereldwijde behoefte aan goede virtual reality-films en documentaires.'

Volgens Samhoud gaan de Gome-winkels entree heffen bij hun inpandige VR-bioscopen en krijgen zijn bedrijf en de producent van de getoonde VR-films een percentage van de opbrengst ('Ergens tussen de 30 en de 60 procent'). Zijn Chinese zakenpartner, die het contact legde met Gome, is de 35-jarige mediaondernemer Bin Gu, een voormalig presentator van de Chinese staatstelevisie. In de VR-cinema van Samhoud in Amsterdam zag Gu met eigen ogen de mogelijkheden van het concept. Samhoud zegt ook in gesprek te zijn met partijen in Rusland, India en de VS.

Ter plekke

Wie een VR-film wil bekijken, moet een speciale bril op. De kijker krijgt vervolgens in de volle 360 graden een gesimuleerde wereld te zien die - als het goed is - levensecht oogt. Het gaat om korte films. De maximale duur van een VR-film ligt nu rond de 30 minuten. Het menselijke brein kan op dit moment niet veel meer aan, zegt Samhoud. 'Virtual reality heeft een enorme impact op je mind. Het is niet zozeer een kijkervaring, het voelt alsof je ter plekke bent, alsof je midden in de film staat. Een VR-film lijkt daardoor drie keer langer te duren dan een gewone film.'

Analisten voorspellen een grote toekomst voor de markt van VR-films. Samhoud denkt zelfs dat zijn distributiebedrijf aan de basis ligt van een compleet nieuwe industrie. Een andere speler op deze markt is IMAX, bekend van zijn 3D-films en theaters, dat miljoenen investeert in virtual reality. Samhouds streven is om samen met partners VR-films te kopen of zelf te ontwikkelen om ze vervolgens te exploiteren. Hij wil daartoe een investeringsfonds oprichten. Zijn dit jaar geopende VR-bioscoop in Amsterdam draait volgens hem met winst. 'Maar alles wat we ermee verdienen, gaat meteen terug in de onderneming.'

Meer over