Amsterdam zet voor dagjesmens en toerist 650 computers in

Wat in steden als Kathmandu en Bangkok een normaal onderdeel van het straatbeeld is geworden, ontbrak grotendeels in Amsterdam. Anderhalve computer in het jeugdhotel, twee computers in een coffeeshop en een stokoude computer in het café voor de toerist die wil internetten of emailen....

Een wereldreiziger komt aan in een vreemde stad. Hij wil drie dingen weten: waar kan ik slapen, waar kan ik eten en, sinds kort, waar kan ik emailen? Internet is een essentieel onderdeel van het reizigersbestaan geworden. Niks twee maanden wachten tot de volgende poste restante waar een bundeltje stokoude brieven ligt. Tegenwoordig logt de reiziger elke dag in om zijn moeder welterusten te wensen.

In steden waar grote groepen toeristen samenkomen, is het een normaal onderdeel van het straatbeeld geworden: het internetcafé. Om de hoek van de budgethotels en naast de goedkope restaurantjes. Betaalbaar, rustig en altijd bereikbaar. Even drie minuten inloggen om je beste vriend te mailen tussen twee excursies in? Geen probleem, de straat is geplaveid met computers.

In Amsterdam, toch een reizigersmekka, was het tot nu toe armoe troef. Anderhalve computer in het jeugdhotel, twee computers in een coffeeshop en een drukbezette stokoude computer in het café. Een internetcentrum, van alle moderne snufjes voorzien, waar het emailen centraal staat, ontbreekt. Steden als Kathmandu, Bangkok en Mexico-City hebben het voortouw genomen, Amsterdam loopt achter.

Het is een gat in de markt. De reiziger van nu wil niet vervreemden van het thuisfront. Elke twee, drie dagen logt hij in om uit te vinden hoe het met vrienden en familie gaat. Hij houdt zijn geliefden minutieus op de hoogte van zijn avonturen, scant alvast wat vakantiefoto's om te laten zien hoe bruin hij is, en controleert regelmatig het saldo van zijn bankrekening. Hij gebruikt internet ook om contact te houden met reizende kennissen. Die ene jongen die hij in Kathmandu heeft ontmoet, blijkt samen met hem in Vietnam te zitten. Via de email spreken ze af elkaar te treffen in Hanoi en vervolgens sluiten ze elkaar om drie uur 's middags op de trappen van het mausoleum van Ho Chi Ming in de armen.

Veel reizigers hebben hun eigen website waarop familie en vrienden vanaf de bank de reis kunnen volgen. Gevuld met foto's, dagboek en het nieuwste verplaatsingschema: volgende maand staat een vlucht naar Bangkok op stapel en niet naar Fiji zoals hij eerder schreef.

Voor deze nieuwe levensbehoefte van rugzakkers was tot nu toe niet veel in de aanbieding in Amsterdam, maar de stad haalt de achterstand schoorvoetend in. Maandag opent de eerste grote internetwinkel de deuren: EasyEverything. Het is meteen hollen of stilstaan: 650 computerschermen in een gymzaalgrote ruimte die 24 uur per dag open is. Voor een bescheiden bedrag kunnen klanten hun website bijwerken, hun vrienden schrijven of een goedkoop treinticket boeken naar Rome.

Het bedrijf opende al vijf van dit soort internetgiganten in Londen, zag dat het goed liep en mikt nu op Nederland: Amsterdam en binnenkort Rotterdam. Het is de bedoeling dat in heel Amsterdam grote internetwinkels komen. 'Naast elke McDonald's bij wijze van spreken', zegt Ivar Gribnau, die de winkel op poten zette.

De nieuwe internetwinkel ligt aan de Reguliersbreestraat, tussen de Munt en het Rembrandtplein in. 'De locatie geeft al aan op welk publiek wij mikken, namelijk de mensen die hier voorbij lopen: dagjesmensen en toeristen. Ze komen van het Centraal Station - waar we ook een winkel willen openenen - lopen via het Damrak, het Rokin, richting Rembrandtplein naar het Waterlooplein.'

De nieuwe internetwinkel moet het niet hebben van de sfeervolle ambiance. De computers in de gymzaal staan rij aan rij, zonder een tussenschermpje. Wie een liefdesbrief wil mailen, of stiekem een pornografische site wil openslaan, krijgt weinig privacy. Gelukkig bestaat het reizigerspubliek uit verschillende nationaliteiten. Met een beetje geluk heb je een Japanse toerist naast je en kun je ongegeneerd mailen.

Het gaat de nieuwe zaak ook niet om gezelligheid, de internetshop wordt groot en goedkoop. En mocht een toerist op het Damrak staan en zich afvragen waar hij moet internetten: er komt een grote lichtbak boven de straat te hangen die mijlenver zichtbaar is. Verder komen er foldertjes in elk hotel en aanwijzigen op de stadsplattegronden.

Het is de vraag of EasyEverything de zaal elke dag vol krijgt. Toeristen lopen wel langs, maar zijn op weg naar een bezienswaardigheid of een winkelstraat. De internetwinkel moet eigenlijk voor zijn neus staan wanneer hij er tijd voor heeft: na het ontbijt of voordat hij de discotheek ingaat. Ze moeten staan waar hun hotel zich bevindt: op de Wallen, bij de Sleep Inn of aan de Haarlemmerdijk.

En dan komen ze toch weer uit bij de coffeeshop. Goed, de marihuanawalmen verpesten het een beetje en het publiek is misschien niet het publiek dat ouders voor hen zouden uitkiezen. Bovendien staat de muziek meestal oorverdovend hard. Maar ze staan op elke, voor toeristen, belangrijke straathoek. EasyEverything moet niet McDonald's volgen, maar de Amsterdamse coffeeshops.

Meer over