Amerikaanse uitgevers gaan full colour e-magazines verkopen

Vijf grote Amerikaanse uitgevers ontwikkelen een appstore voor tijdschriften. De tijdschriften worden aangeboden in kleur en kunnen op e-bookreaders, pc's en mobiele telefoons gelezen worden.

In tegenstelling tot de huidige kleurloze e-bookstandaarden, moeten de tijdschriften full colour, multimediaal en interactief worden. De uitgevers wekten op internet alvast veel enthousiasme op met onderstaand filmpje van Sports Illustrated 2.0.

Tekst loopt door onder video
]]>

In de online winkel kunnen gebruikers tijdschriften downloaden op dezelfde manier als iPhone-gebruikers nu doen met programma's voor hun telefoon. Tijdschriften zijn in abonnementsvorm en per stuk te koop. Ook wordt er een advertentiemodel ontwikkeld. Wanneer de winkel opent, is nog niet bekend.

Het consortium is van plan de ontwikkelde standaarden vrij te gegeven. Dat betekent dat ook andere uitgevers hun bladen via het platform kunnen aanbieden. Daarmee wordt het de eerste serieuze concurrent van online boekenwinkel Amazon.

Amazon

Amazon biedt nu al digitale abonnementen op tijdschriften aan in een eigen formaat. Omdat het zich vooral op e-bookreaders richt, zijn de tijdschriften zwart-wit en niet multimediaal. Bovendien zijn ze alleen via Amazons eigen e-bookreader Kindle makkelijk te downloaden.

De uitgevers Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corp, and Time Inc vertegenwoordigen naar eigen zeggen een publiek van 146 miljoen lezers. Ze geven bekende bladen uit als Time, Fortune, Vogue, Glamour, Vanity Fair, Cosmopolitan, The Wall Street Journal, Esquire en Wired.

Tijdschriften kunnen als apps gedownload worden op een internettablet (print screen thewonderfactory.com) Beeld
Tijdschriften kunnen als apps gedownload worden op een internettablet (print screen thewonderfactory.com)
Meer over