ReportageCapital C

‘Als je het inspirerende kantoorpand voor de creatieve industrie wilt zijn, dan moet je dat ook tot in de kleinste details waarmaken’

Bijna achteloos zijn kunstwerken onderdeel van Capital C, een spectaculair nieuw bedrijfsverzamelgebouw voor de creatieve industrie in Amsterdam.

Signature Room Crazy Diamond, Aart van AsseldonkBeeld Jan Willem Kaldenbach

Zwarte muren, zwart plafond en zelfs een zwarte vloer. Alleen een pulserende gloed verlicht de liftgang op de bovenste verdieping van Capital C, een nieuw bedrijfsverzamelgebouw voor de creatieve industrie in Amsterdam. Aan het einde van de gang hangt een twee meter hoge wandinstallatie van lichtkunstenaars Children of the Light. Doordat het licht verandert in intensiteit, verandert ook de kleur van de wanden van dof zwart naar diep paars, donkerblauw en weer naar zwart. De enige deur bevindt zich achter de installatie, waardoor je met je neus boven op het krachtige licht komt te staan, wat de desoriëntatie compleet maakt.

Het is niet het enige kunstwerk dat bijna achteloos onderdeel is van het interieur van Capital C. In een andere gang hangt een lichtsculptuur van Gabriel Lester, van wie ook nog een houten zitlandschap voor de deur van het pand zal verrijzen. Ook jong talent komt aan bod: in een wit trappenhuis heeft Rutger de Vries, in 2018 afgestudeerd aan de Rijksakademie, een wilde druipschildering gemaakt van 10 meter hoog, waarvoor hij verf heeft laten rondspuiten uit een brandblusser. In de kantine op de begane grond is een muur gevuld met een geometrische mural van graffitischrijver MC June.

Trappenhuis, Rutger de VriesBeeld Jan Willem Kaldenbach

‘Als je het inspirerende kantoorpand voor de creatieve industrie wilt zijn, dan moet je dat ook tot in de kleinste details waarmaken’, zegt de Amsterdamse ondernemer Willem Sijthoff, die het pand ontwikkelde met vastgoedontwikkelaar Cor van Zadelhoff. De twee werkten eerder samen bij de transformatie van een oude Renaultgarage tot een mediagebouw voor Het Financieele Dagblad, radiostation BNR en het succesvolle café-restaurant Dauphine. ‘In Amsterdam alleen telt de creatieve industrie al honderdduizend werknemers, die samen een omzet van 4,5 miljard euro genereren. Maar één centrale plek waar dat samenkomt was er niet. Daarom die naam dus, Capital C.’

Van de zeven verdiepingen bestaan er vier uit kantoorvloeren, grotendeels verhuurd aan start-ups in reclame, tech en e-commerce, een BBC-redactie en de uitgeverij van Sijthoff zelf, met merken als Kidsweek en Adformatie. Daarnaast zijn er twee verdiepingen met ruim honderd flexwerkplekken. ‘In de creatieve industrie werken relatief veel zzp’ers.’ 

Grand café Stan & Co.Beeld Jan Willem Kaldenbach

Openbaar zijn het klassiek grand café Stan & Co en de entree die fungeert als pop-upgalerie met aan het plafond een spiraalvormige lichtinstallatie van ontwerper Rick Tegelaar. ‘De duizenden ijzeren spaken zijn stuk voor stuk aan elkaar gepopt. Krankzinnig toch’, zegt Sijthoff, die als bestuurslid van de Rijksakademie en medeoprichter van Art Amsterdam zelf ook ondernemerschap combineert met creativiteit.

De hal, met de spiraalvormige lichtinstallatie van Rick Tegelaar.Beeld Jan Willem Kaldenbach

De creatieve hub is gevestigd in de voormalige diamantbeurs aan de drukke Weesperstraat. Dit rijksmonument uit 1911 is rigoureus verbouwd door architectenbureau ZJA, bekend van het voetbalstadion van ADO Den Haag en de parkeergarage aan de boulevard in Katwijk, het Gebouw van het Jaar in 2016. Aan de hand van oude tekeningen en foto’s zijn de oude boogentree en twee torentjes op de dakrand teruggeplaatst. In het interieur gaan authentieke elementen als een trapportaal van zwart marmer vloeiend op in strak stucwerk, eigentijdse glaswanden en 3D-geprinte betonvloeren. 

Eerder deze maand werd Capital C op ’s werelds grootste vastgoedbeurs, Mipim in Parijs, onderscheiden als ‘het best getransformeerde kantoorgebouw’. Daar hangt wel een prijskaartje aan: ‘De eerste begroting voor de verbouwing was 9 miljoen euro. Dat is 25 miljoen geworden.’

The High Light, een paviljoen van staal en glas op het dak van Capital C.

De grootste ingreep van de architecten is The High Light, een paviljoen van staal en glas met een opvallend ruitpatroon. Alsof er een smeltende diamant van 45 meter lang en bijna 10 meter hoog op het dak ligt. ‘Alleen het staal in deze koepelconstructie weegt al 28 ton, daar komt nog het glaswerk en de stalen fundering bij.’ Om dit gewicht te kunnen dragen zijn twaalf nieuwe betonkolommen geplaatst; onder het gebouw is een damwand van 160 meter aangelegd. The High Light kan worden afgehuurd voor evenementen, zoals de openingsshow van de Amsterdam Fashion Week in september. Vanwege de nieuwe coronamaatregelen is de ruimte spoorslag omgebouwd tot opnamestudio met uitzicht op Carré. ‘Wij zijn tenslotte de creatieve industrie’, aldus Sijthoff, zittend voor een witte kantoormuur waarop met zwierige letters ‘Long meetings are for boring people’ staat.

Capital C wil de nieuwe standaard zijn in de nieuwe, informele werkomgevingen waarin inspiratie belangrijker is dan efficiëntie. Een nieuw marksegment in coronatijd is ‘het eendagskantoor’, waarbij thuiswerkende bedrijven één dag per week willen samenkomen. Naast de kunstwerken die als strooigoed door het gebouw liggen zijn de negen vergaderzalen gesamtkunstwerken van Nederlandse topontwerpers, geselecteerd door Anne van der Zwaag, directeur van designbeurs Object en beurs annex expositie Big Art. 

Van Tejo Remy is er een recycle-interieur met kasten van kartonkokers en lampen van glasservies. Aan de muren van de ‘klokketoren’ van reclameman en kunstenaar Erik Kessels hangen een metershoog Swatch-horloge, een authentieke koekoeksklok en honderden andere uurwerken. Na afloop van de vergadersessie gaan deze tegelijkertijd af; alleen met een grote rode alarmknop kun je deze kakofonie worden afzetten.

Het superstrakke interieur met geometrische zitstoelen van Sabine Marcelis in The Essential.Beeld Jan Willem Kaldenbach

Ook bij ontwerpopdrachten kreeg jong talent een kans. Sabine Marcelis, eerder dit jaar nog door stijlbijbel Wallpaper verkozen tot Best Talent, ontwierp een superstrak interieur met geometrische zitstoelen van felgekleurd acrylaat. Klaas Kuiken koos juist voor grove gietijzeren meubels en een monumentale houten kast. Slechts één eis kregen de ontwerpers: er moet een tafel in staan. ‘En zelfs dat is niet altijd gelukt.’ In de Pink Salon van Ineke Hans staan alleen zeven enorme maar stijlvolle kinderstoelen in een kring, elk met een klep om op te schrijven. Sijthoff, lachend: ‘Net een bizarre nagelsalon, toch.’

De Pink Salon, door Ineke Hans.Beeld Jan Willem Kaldenbach

Diamantbeurs 

Uitvalsbasis voor het nieuwe creatieve kantoorgebouw Capital C is de Amsterdamse Diamantbeurs in de voormalige Jodenbuurt aan de Weesperstraat. Hier werkten tot kort na de Tweede Wereldoorlog meer dan honderdvijftig bedrijfjes onder één dak; van diamantslijpers tot handelshuizen, een incassobank, een restaurant met biljart en zelfs een eigen kapper. ‘Dit was het eerste bedrijfsverzamelgebouw van Amsterdam. Een plek bovendien waar creativiteit, vakmanschap en ondernemerschap bij elkaar kwamen. Dat willen wij weer tot leven laten komen’, aldus initiatiefnemer Willem Sijthoff.

Skyscape, Richard HuttenBeeld Jan Willem Kaldenbach
Meer over