#allesgucci, lelijke sneakers van Balenciaga en witte sportsokken: dit zijn de trends op modegebied

Modejournalist Bregje Lampe kijkt verder dan de catwalk. In deze maandelijkse rubriek signaleert ze trends op modegebied, gedragen door internationale smaakmakers.

Ontwerper Natasha Zinko, eigenaar van een eigen mode- en sieradenlabel. Beeld Team Peter Stigter
Ontwerper Natasha Zinko, eigenaar van een eigen mode- en sieradenlabel.Beeld Team Peter Stigter

Gucci onder Alessandro Michele

#allesgucci

Op Instagram is de hashtag #allesgucci goed voor meer dan duizend foto's; de Engelstalige variant #allgucci is goed voor bijna drieduizend foto's. Bovenstaande foto zou er zo bij kunnen. Designer Natasha Zinko draagt niet alleen een T-shirt met daarop pontificaal een Gucci-logo, ook de oranje bontjas is een Gucci. Het is een ontwerp uit de spring-summercollectie van vorig jaar. En deze jas is net zo typerend voor het werk van creatief directeur Alessandro Michele als het simpele T-shirt. Hij maakt excentrieke en nostalgische mode en stuurt de gekste dingen de catwalk op, tegelijkertijd vliegen in de winkels de logo-T-shirts de deur uit. Dankzij Michele is Gucci ongekend populair. De vraag is: hoelang duurt deze hype nog?

Mooi? dat is niet de bedoeling

Balenciaga Triple S

Dit zijn de meest gewilde sneakers van nu: de Triple S van modemerk Balenciaga. Ze zijn niet mooi in de klassieke zin, daarvoor zijn ze te lomp en te groot. Het bovenwerk is geïnspireerd op een ouderwetse hardloopschoen (denk: Amerikaanse toerist), de zool is liefst 5,5 centimeter dik en op de neus staat de maat. Dat is prima met een bescheiden maat 39, zoals ontwerper Zinko hier draagt. Maar met maat 41 is het toch een ander verhaal. Eerlijk is eerlijk: deze schoenen zijn gewoon lelijk. Maar dat is de bedoeling. Er wordt de laatste tijd immers zoveel lelijks als mode gepresenteerd; van Crocs tot spandex leggings. Aan de Triple S hangt een prijskaartje van 595 euro. Maar bijna alle zichzelf respecterende modemerken, van high-end tot commerciële gigant, hebben inmiddels een variatie op dit model ontwikkeld, dus het is een kwestie van tijd voordat ze bij u in de straat te zien zijn.

Instappen in de streetwear

Witte sokken

Wie dacht dat sportsokken alleen in de sportschool konden, heeft het mis. De witte sportsok is al een tijdje bezig aan een opmars in modekringen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de huidige populariteit van streetwear, ook wel: sportieve, comfortabele en meestal oversized kleding, vaak voorzien van een logo. De witte sportsok past helemaal in die look en is bovendien een ideaal instapproduct. Op de afdeling 'hosiery' van mytheresa.com staan witte sportsokken van merken als Isabel Marant, Off-White, Vetements en Balenciaga vanaf 40 euro per paar. Een paar sokken van Hema of Zeeman kan natuurlijk ook. Die zijn een stuk goedkoper.

Meer over