Afloop Goudstikker-kwestie drama voor Bonnefanten

Het grootste deel van de Goudstikker-collectie gaat terug naar de erfgenamen. Een drama voor het Bonnefantenmuseum in Maastricht...

Van onze verslaggever Peter de Graaf

‘Het is een enorme aderlating als we die schilderijen kwijtraken, voor ons, maar ook voor u, voor ons allemaal’, zegt directeur Alexander van Grevenstein van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. ‘Het is toch Nederlands cultuurbezit.’

Vrijdag lekte uit dat het kabinet de claim van de erven van de joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker voor het grootste deel wil erkennen. Het Bonnefanten is het zwaarst getroffen: het heeft ‘tussen de dertig en veertig werken’ uit de Goudstikker-collectie.

Zes jaar lang werkte het Bonnefanten aan onderzoek en restauratie van zijn verzameling vroeg-Italiaanse Renaissance-kunst, die eind jaren tachtig nog in depots wegkwijnde. Daaronder zijn negentien ‘Goudstikkers’. Zoals het ronde paneel van Maria met kind, toegeschreven aan Filippino Lippi (circa 1490).

‘Een zeer zeldzaam werk: het is niet alleen technisch prachtig geschilderd, maar de vorm waarin Maria zich buigt over het kind en het aanbidt, gaat heel mooi mee in de ronde vorm van het schilderij.’

Van Grevenstein pareert collega Ronald de Leeuw van het Rijksmuseum, die vindt dat musea niet moeilijk moeten doen over de teruggave van de Goudstikker-collectie na zoveel jaren van bruikleen en ook niet moeten zeuren over financiële compensatie.

‘Zo’n grote campagne van restauratie, onderzoek en documentatie, waarover afspraken zijn gemaakt met het rijk, kun je niet vatten onder simpel bruikleen.’

Hij wil praten met de staat over ‘een mogelijke geldelijke tegemoetkoming’. Wel vindt Van Grevenstein het goed dat ‘dit boek eindelijk wordt gesloten’.

Meer over