Affiche van Maarten Evenhuis, bekroond met de Theateraffiche

De AP Lintas Theaterafficheprijs 1997 is toegekend aan grafisch ontwerper Maarten Evenhuis. Hij ontvangt de prijs voor het affiche voor de dansvoorstelling Truus Bronkhorst, Marien Jongewaard and friends van Nieuw-WestStichting van de Toekomst....

HUB. HUBBEN

Van onze verslaggever

Hub. Hubben

AMSTERDAM

Het winnende ontwerp werd gekozen uit 558 Nederlandse theateraffiches en is volgens de jury 'een, alleen al door het liggende formaat, eigenzinnig affiche dat er bovendien in beeld en typografie uitspringt. De spaarzame tekst is ruig over het beeld heen gezet. Het affiche is met lef gemaakt en geeft uitstekend het opzwepende, brutale en ongegeneerde van de voorstelling weer.'

Hans Schoolenberg, directeur van de Amsterdamse drukkerij Luna Negra en voorzitter van de vijfkoppige jury: 'We vonden dit inderdaad een lekker brutaal affiche dat door z'n formaat ingaat tegen alle plakconventies.'

Over de kwaliteit van de door de jury bekeken theateraffiches: 'De meeste affiches waren zonder meer slecht. De moderne techniek maakt full colour eenvoudig, maar dikwijls voegt de kleur niets toe. Men maakt een plaatje, knalt er een tekst op en dat heet dan een affiche. Meestal is het wel salonfähig, maar op straat doen zulke affiches niets; ze communiceren niet. En dan die vloed aan teksten die men op affiches probeert onder te brengen. Je moet een heel goede vormgever zijn, zoals bijvoorbeeld Anthon Beeke, anders gaat het fout.'

De jury ziet zich steeds vaker geconfronteerd met affiches die in serie worden gemaakt door vaste vormgevers. 'Dat pleit voor de opdrachtgevers die met topontwerpers willen werken, maar voor de jury bieden de affiches van ontwerpers als Anthon Beeke en Lex Reitsma niet zoveel verrassingen meer.'

Dat het slecht kan aflopen als een opdrachtgever na lange tijd van ontwerper wisselt, wordt volgens Schoolenberg bewezen bij de dansgroep Springdance.

'Marten Jongema hebben ze de deur gewezen, en nu doet men zaken met een ontwerper die de affiches op de rand van de keukentafel lijkt te maken. Het ziet er vreselijk uit.'

Prijswinnaar Maarten Evenhuis (1966) is opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en was enige tijd werkzaam bij het fameuze Parijse ontwerpbureau Grapus.

'Ik probeer bij een affiche de kern te raken. Ook wil ik altijd graag weten wat de overheersende kleur van de voorstelling is. Truus Bronkhorst zei eens over Friends: ''Wat is het toch een heerlijk zootje'', en dat geldt eigenlijk ook voor mijn affiche.'

In het juryrapport hekelt de jury de opmars van logo's op affiches. Steeds dominanter verschijnen de logo's van sponsorende bedrijven op culturele affiches. Een dieptepunt noemt de jury het affiche voor het Oerol Festival op Terschelling, waarop tientallen logo's het kijkplezier bederven.

Daarentegen blijkt de jury verheugd over de sterke kwaliteitsverbetering van affiches voor het jeugdtheater. Als een geslaagd voorbeeld noemt zij het eveneens voor de prijs genomineerde affiche 'Moby Dick' van Marten Jongema.

De AP Lintas Theateraffiche Prijs is een initiatief van het Theater Instituut Nederland en wordt dit jaar voor de zesde maal uitgereikt. De prijs bestaat uit vijfduizend gulden en een door Victor Levie ontworpen plaquette.

Dertig affiches, waaronder de tien genomineerden, zijn tot en met 16 november tentoongesteld in de Lange Houtgang, de verbinding tussen het Muziektheater en het Amsterdamse stadhuis.

Meer over