AEX-beurs gaat koersen leveren via Internet

De Amsterdamse effectenbeurs gaat volgend jaar rechtstreeks de laatste koersinformatie leveren aan particulieren via het Internet. De AEX begint met het verkopen van aandelenprijzen, waaraan later optiegegevens worden toegevoegd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Die 70 gulden is 7 gulden meer dan de de beurs nu in rekening brengt aan persbureaus als Reuters, Bloomberg en Telerate. Voor iedere terminal die deze bedrijven verkopen aan hun eigen klanten, betalen zij de beurs 63 gulden, opgebouwd uit 34 gulden voor aandelenprijzen en 29 gulden voor optiekoersen.

De klanten van Reuters zijn uiteindelijk veel duurder uit. Een Reuter-terminal kost honderden guldens per maand, omdat het Britse bedrijf extraatjes toevoegt aan de koersen, zoals nieuws en grafieken. Het Internet-systeem van de beurs geeft deze extra informatie niet.

De effectenbeurs publiceert op zijn website www.aex.nl al koersen van aandelen, maar met een vertraging van een kwartier. Door de levering van real time prijzen wordt de beurs voor het eerst een directe concurrent van de persbureaus, terwijl het vanuit zijn monopoliepositie beschikt over de koersen.

De beurs is zich bewust van de positie en benadrukt dat het 'geen prijzenslag wil ontketenen'. Ook verwacht de effectenbeursbeurs dat het een heel andere doelgroep bereikt dan de bureaus. 'Wij richten ons op de actieve particuliere belegger, terwijl de bureaus zich richten op professionele gebruikers (zoals banken, handelskantoren en grote bedrijven)', zegt de woordvoerder. De systemen van Reuters zijn te duur voor de gewone man, terwijl uit marktonderzoeksgegevens van de beurs blijkt dat particulieren 'hele duidelijke behoefte hebben' om te beschikken over de meest actuele koersen.

Reuters denkt niet dat het beurssysteem klanten zal weglokken. 'Onze klanten eisen hoge betrouwbaarheid en daarvoor zijn ze bereid meer te betalen', zegt een woordvoerder in Genève. Wel probeert het Britse bedrijf zijn klantenbestand uit te breiden met de welgestelde particulier door eenvoudiger diensten aan te bieden als Reuters Direct, dat via de tv-kabel worden gedistribueerd.

De verkoop van koersinformatie is erg aantrekkelijk voor beurzen. Zowel de grootste beurzen in de wereld, de New York Stock Exchange en Nasdaq, als de Amsterdamse effectenbeurs haalden vorig jaar rond de 20 procent van hun omzet uit de verkoop van informatie. 'En het wordt een steeds belangrijker vorm van inkomsten voor de beurs', zegt de woordvoerder van de AEX.

De beurs heeft overigens een belang in een eigen persbureau, Beursmedia, dat het samen met uitgeverij Wegener bezit. Net als andere bureaus koopt dit Diemense bedrijf de beurskoersen van beursdochter AEX Dataservices.

De plannen van de Amsterdamse beurs werden bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse vergadering van de FIBV, de internationale federatie van effectenbeurzen in New York. De vergadering stond geheel in het teken van Internet.

Meer over