Adformatie niet blij met reclameblog

Oud-hoofdredacteur Michael van Os van reclamevakblad Adformatie, is een reclameweblog begonnen. Tot verdriet van zijn voormalige werkgever: ‘Het is concurrentie.’..

Michael van Os, tot voor kort hoofdredacteur van het reclamevakblad Adformatie, begon gisteren een publieksblog over reclame. Reclamewereld.blog.nl is bedoeld voor het ‘reclame-consumerende Nederlandse publiek’. Van Os (62) was elf jaar hoofdredacteur van Adformatie tot zijn vut, eind 2005. Sindsdien werkt hij freelance als communicatieadviseur en als correspondent voor het Britse vakblad Media & Marketing Europe. En hij is gastblogger van Commlog (van het vakblad Communicatie) en van Adfoblog, het weblog dat Adformatie half juni lanceerde.

Tijdens al dat bloggen ontstond bij Van Os het idee voor een publieksblog over reclame. Reclamewereld.blog.nl wil de discussie aanzwengelen over zowel de negatieve (aanjager van zeurterreur bij kinderen) als de positieve (smeerolie van de economie) kanten van reclame. Maar is het blog geen concurrent van Adfoblog? ‘Zeker niet’, zegt Michael van Os, die expres al in zijn persbericht benadrukt dat zijn blog voor het ‘algemene publiek’ is, en ‘niet in de eerste plaats voor reclame- en mediamensen zelf. Die volgen al wat er speelt op hun eigen vakblogs, zoals Adfoblog.’ Maar het reactiebakje van zijn blog puilt de eerste dag al uit van de enthousiaste reclamemensen. Een oud-Ogilvy-directeur verwacht veel van de ‘digitale variant van ons aller Michael’. ‘Hoeven we niet meer op de post wachten, iedere donderdag’, verwijst hij naar de verschijningsdag van weekblad Adformatie. ‘Ach, dat zijn geintjes van de eerste dagen’, reageert Van Os. ‘Ik mik op geïnteresseerden van buiten de branche. Ik ben meer een publieksblad. Branchegenoten hebben wat ik schrijf al lang ergens anders gezien. Overschat mij niet. Ik ben een éénpitter. Ik heb geen redactie van tien man, zoals Adformatie.’

Maar bij Adformatie zijn ze er niet blij mee. ‘Michael kan de wereld waarin hij groot is geworden blijkbaar moeilijk loslaten’, stelt hoofdredacteur Léon Bouwman vast. ‘Hij verzekert ons ook dat hij niet wil concurreren met Adfoblog. Dat hij zich op consumenten en niet op vakgenoten richt, maar die scheidslijn is moeilijk aan te brengen. Is de gewone consument geïnteresseerd in een boek dat beweert dat veertig procent van de reclame weggegooid geld is? En als die er zijn, weten ze de weg naar Adformatie online en Adfoblog ook wel te vinden.’

Michael van Os is geschrokken van de gevoeligheden bij Adformatie. ‘Ik wil geen gelazer, integendeel, ik wil elkaar juist versterken. En als DDB mij de primeur wil geven van de nieuwste Centraal Beheer-commercial, stuur ik ze door naar Adformatie.’

Meer over