ABBA voor de kids

'Het is een puur marketing-idee', bekent de platenmaatschappij. 'Dit gaat echt geen tien jaar duren', voorspelt een deskundige - maar wie weet: 'Misschien is dit tóch de nieuwe ABBA.' Valt straks heel Europa voor de A-Teens?...

SARA HEEFT al eens gezoend, mogen de fans weten. Met ene Patrick - het is verder niets geworden. En Amit heeft al een tijdje een vriendinnetje, met zoenen en al, kunnen meisjes over de hele wereld tot hun grote verbijstering en verdriet lezen. Maar ze zien elkaar niet vaak, dus er is nog hoop.

En om alle roddels voor te zijn: nee, de vier A-Teens zijn geen stelletjes. Ze zijn 'gewoon vrienden': Marie Serneholt (16, roodharig, maar met 'blond' begrijpt iedereen beter wie je bedoelt: 'Agnetha'), Dhani Lennevald (15, blond: 'Björn'), Amit Paul (bijna 16, donker: 'Benny'), en Sara Lumholdt (bijna 16, donker: 'Anni-Frid') kennen elkaar al jaren. Ze kennen elkaar te goed om nog verliefd te worden, zeggen ze.

Dat ging met hun Voorbeelden toch wel anders: getrouwd, gescheiden, en vrienden gebleven al was het maar voor de kinderen. Maar ABBA is/was ABBA, en de ABBA-Teens zijn de ABBA-Teens.

Nou ja, min of meer.

'Ik vind die blonde het leukst', zegt Marit (15), die afgelopen weekeinde met duizenden andere meisjes (en honderden jongens) naar het megaconcert Pepsi Pop in Ahoy' ging voor de A-Teens (en Five vindt ze ook te gek). 'Echt een héél leuke jongen, Dhani heet ie toch?' Haar vriendinnetje Joëlla (14): 'Ik vind die donkere leuker, die bruine jongen.' En de meisjes? Jacqueline (15), flauwgevallen in Ahoy', maar 'gelukkig' ná de A-Teens: 'Eh, ook heel spontaan. Even leuk.'

Dat zullen pa en ma herkennen. 'We hebben veel ABBA-lp's thuis', zegt Joëlla. 'En zo'n verzamel-cd.' Marit 'kwam de muziek bekend voor'.

ABBA in de herhaling. Eerst als ABBA-Teens, inmiddels als A-Teens. Want ze willen niet eeuwig ABBA-nummers coveren met een house-beat eronder, ze willen 'verder'.

Daar zal de platenmaatschappij voorlopig geen haast mee maken: de mini-ABBA's uit Stockholm (geen toeval), allen geboren nadat ABBA al uit elkaar was, hebben Zweden stormenderhand veroverd, en storten zich nu op de rest van de wereld. Van het album The ABBA Generation zijn ruim een half miljoen exemplaren verkocht, en de platenmaatschappij mikt nu op drie miljoen exemplaren wereldwijd. Op het podium van Ahoy', precies waar ABBA twintig jaar geleden (24 oktober 1979) zijn laatste optreden in Nederland had, kregen de A-Teens een gouden plaat overhandigd voor vijftigduizend verkochte exemplaren.

Geen Fox Kids, TMF of Radio 538 zonder de A-Teens. Kleuters zingen mee met Mamma Mia (vier keer platina in Zweden), tienermeisjes playbacken de tekst van Super Trouper (binnen twee dagen goud) van begin tot eind. En als Gimme, Gimme, Gimme (A Man After Midnight) binnenkort uitkomt, kunnen ze weer nieuwe dansjes oefenen. 'Die pasjes kun je lekker makkelijk nadoen', zegt Joëlla. 'Het eerste stukje van Super Trouper ken ik al helemaal uit mijn hoofd.'

'De A-Teens zijn puur een marketing-idee', zegt directeur Ola Håkansson van Stockholm Records. 'We hebben een concept bedacht: ABBA in een nieuw jasje, in het jaar van het jubileum, 25 jaar na Waterloo.'

Begonnen: 162 dagen geleden, zo is mee te tellen op de Internet-site van de A-Teens. Een maand na de première van de West End-musicalhit Mamma Mia! Mee op de golven van de grootste ABBA-revival sinds de groep het in 1983 voor gezien hield, aldus de directeur. In Groot-Brittannië is de verzamel-cd Gold, sinds 1992 in de cd top-75 (met enkele onderbrekingen), zondag voor de zoveelste keer in de toptien beland. En in Nederland domineert ABBA-muziek de Album Top 100: deze week staat ABBA zelf op 11 en 7, en de A-Teens op 6.

Vorig jaar november, toen Björn Ulvaeus en Benny Andersson hun zegen aan het project hadden gegeven, begon de voorbereiding. 'We wilden de muziek niet té modern maken', zegt Håkansson. 'Dat zou stom zijn. Daarvoor zijn de nummers te goed gecomponeerd. Maar je moet er wel iets aan toevoegen. Dat hebben we gedaan. Pas daarna hebben we er de kinderen bij gezocht.'

Eerst wilde de maatschappij de ABBA-nummers laten herleven met 'heel jonge kinderen', die de ABBA-Kids zouden gaan heten, maar dat werkte niet: 'We vonden de stemmen niet goed, en het had toch te veel weg van een playbackshow.'

Dus toog Håkansson, die in 1986 samen met Agnetha in Zweden een hit scoorde met The Way You Are en Björn en Benny af en toe op verjaardagen tegenkomt, naar de Lasse Kühler-school in Stockholm, 'een soort Fame-school, maar dan voor in de vrije tijd'. Honderden kinderen deden auditie, zongen een ABBA-nummer a capella voor de camera, en dansten op wat up tempo-muziek. 'Al heel snel was het voor ons duidelijk dat deze vier het zouden worden. Ze kenden elkaar al, het zag er al uit als een groep. Het klopte allemaal: zelfs dat Dhani gitaar speelde, en Amit piano. Maar dat is toeval. Daar doen ze nu ook niets mee.'

'Iets met ABBA', was het enige dat Sara wist toen ze op auditie ging. Pas toen ze was geselecteerd, hoorde ze wat het grote plan was. 'We kregen een gesprek. Ze vroegen van alles: ''Wat zou je doen als je beroemd was?'' En: ''Wat denk je dat je ouders ervan vinden?'' Later moesten we met onze ouders komen. Dat was wel eng.'

Maar ook de ouders beseften pas laat wat er werkelijk zou gebeuren met hun kinderen. 'Toen Mamma Mia na drie weken nog steeds op 1 stond, begon het door te dringen', zegt Amit, die zichtbaar en hoorbaar alles great vindt. Altijd is een van de ouders mee op tour, deze week de moeder van Marie. 'Het overkomt ons gewoon', zegt ze als haar dochter bij de make-up zit. 'We wisselen het af. Zo kunnen we op ze letten. Marie is vandaag een beetje ziek.'

Marie heeft nog het geluk dat ze maandag niet naar school hoeft, zij heeft een jaar vrijaf gekregen. Maar de rest zal na een weekeinde van tv-opnamen, interviews, optreden, ontmoetingen met Hitkrant-lezers en TMF-kijkers, fotosessies, en handtekeningen zetten in een cd-zaak weer gewoon plaatsnemen in de schoolbank. 'Ik mocht zes vakken laten vallen, vakken die ik toch niet nodig had', zegt Sara. Geen onnodige B-vakken meer, of geschiedenis. 'Soms kan ik tot tien uur slapen, great.'

En wat de meeste andere meisjes van 15 dan níet zullen zeggen: 'Ik ben het waard.' Of: 'Als ik op school ben, is het alsof ik in een flashback van mijn eigen leven zit.'

We weten dat Sara het liefst spaghetti met vleessaus eet, Amit wég is van Star Wars, Dhani als levensmotto 'Alles komt goed' heeft, en Marie ooit een sprinkhaan had - uiteindelijk zijn de vier toch ouder dan hun publiek. 'We worden wel een beetje snel volwassen.' Amit: 'Wij doen wat normaal gesproken twintigjarigen doen. Of ouder.'

Soms, als Sara ABBA zingt, beseft ze dat ze toch echt pas 15 is. Mamma Mia bijvoorbeeld, de eerste regels: I've been cheated by you since I don't know when/ So I've made up my mind, it must come to an end. 'Dan denk ik, nee, in die fase zit ik geloof ik nog niet.'

Bij Our Last Summer, haar favoriete nummer, heeft ze dat niet. You talked of politics, philosophy and I smiled like Mona Lisa/ We had our chance, it was a fine and true romance - 'Misschien omdat mijn ouders zijn gescheiden. Ik probeer het me voor te stellen.'

ABBA-muziek is cosy, vindt Sara. 'Ik voel me er heel prettig bij', vult Amit aan. 'Maar ik luister er niet elke dag naar.'

'Het zijn gewoon leuke liedjes, zeker als je ze nog niet zó goed kent', zegt producer Jaap Eggermont. Hij recyclede ABBA al in 1981, toen de groep zelf nog bijeen was, lang voor Erasure iets dergelijks zou bedenken en Björn Again de vier zou gaan imiteren. More Stars, het vervolg op het wereldwijde succes Stars on 45 (The Beatles op discodreun), 'was meer een soort tribute', aldus Eggermont. 'De A-Teens vertalen de muziek naar nu.

'Je moet de nummers van de A-Teens los zien van het verleden. Soms is het leuker zó'n plaat op te zetten dan weer die ouwe plaat uit de kast te halen. Het zijn uiteindelijk toch de sfeertjes die op je afkomen, joh. Wij kennen de ABBA-nummers veel te goed. Maar dit is muziek door de jeugd, voor de jeugd. Voor opgroeiende kids.'

Laat de wereld niet enkel uit nostalgie bestaan, maant Eggermont. Bovendien: 'Dit gaat echt geen tien jaar duren. Een jaartje, hooguit. Het mega-effect van de Spice Girls ligt ook al ver achter ons.'

Dat ziet Stockholm Records heel anders. 'Misschien is het wel een nieuwe ABBA', hoopt directeur Håkansson. 'Je weet maar nooit.' Ze kunnen zelfs dansen! (Wat overigens wel het laatste is waarvan de ABBA-heren kunnen worden beschuldigd.)

Marit (15): 'De A-Teens zijn toch wel leuker. Meer ritme, ze zijn spontaner.'

Jacqueline (15): 'Ze zijn van onze leeftijd. Dat vind ik zó goed. Dat ze dat dúrven! Zou ik nooit doen, zomaar gaan zingen met zoveel publiek.'

Sara (15), nog steeds nerveus voor haar optreden: 'Het is wel een raar leven zo.' Ze mist haar vriendjes en vriendinnetjes.

Meer over