‘Aanvallend’ programmeur zegt Muziektheater vaarwel

Na 25 jaar legt Pieter Hofman zijn functie neer als artistiek en financieel verantwoordelijke voor de Gastprogrammering in het Muziektheater in Amsterdam, de poot die de buitenlandse dans- en muziektheaterproducties binnenhaalde. Deze week is Hofmans laatste keuze te zien, Good Morning, Mr. Gershwin van de Franse danstheatergroep Montalvo-Hervieu.

Van onze medewerksterMirjam van der Linden Mirjam van der Linden

‘Theater is voor mij avontuur’, zegt Hofman (63). ‘Als programmeur moet je voorstellingen in huis halen die een nieuw publiek op de been brengen, of dat een trouw publiek dat naar ongeveer alles komt, weer op een andere manier doet kijken.’ Voor het Muziektheater heeft hij altijd ‘gezocht naar een tegenkleur’ voor de twee huisgezelschappen, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet. ‘Het is heel goed om te ervaren dat zowel een groots uitgemonsterde opera als een dansvoorstelling uit Midden-Java met twee bamboestokken en een tamboerijn eenzelfde kracht kunnen hebben.’

Met het vertrek van Hofman zal niet alleen de naam Gastprogrammering verdwijnen. Ook de programmering zelf wordt niet door een opvolger overgenomen, maar voortaan ingevuld door de artistiek directeuren van DNO (Pierre Audi) en HNB (Ted Brandsen). Zij willen grotere producties naar Amsterdam halen – maar ook minder, en vaker in co-productie, omdat het huidige budget niet toereikend is.

Hofmans vertrek heeft vooral te maken met het feit dat de twee gezelschappen meer hun eigen stempel op de programmering willen gaan drukken. ‘Niks op tegen, maar dan moeten we ook gewoon uit elkaar gaan.’ Het vele reizen begon hem ook zwaar te vallen.

Hofmans motto voor zijn programmering is altijd ‘aanvullend, maar een tikkeltje aanvallend’ geweest. ‘Ik wilde niet zozeer in het verlengde van de huisgezelschappen denken, maar er een beeld naast zetten.’

In zijn advies voor de subsidieperiode 2009-2012 vraagt de Kunstraad zich af of de diversiteit in het Muziektheater gehandhaafd zal blijven. Hofman: ‘Als DNO en HNB alleen maar geestverwanten gaan programmeren, zullen ze uiteindelijk in hun eigen staart bijten. Met meer van hetzelfde raak je door je publiek heen. Ik verwacht dus niet dat dat zal gebeuren. En co-produceren leidt door de bank genomen tot weinig verlichting.’

Meer over