Drama

10.000 BC

Mammoetjagers in spektakelstuk zonder spektakel

'Alleen de tijd leert ons wat waar is en wat mythe', zijn de verwarrende eerste woorden van de anonieme verteller (Omar Sharif, die zijn best doet als John Hurt in The Storyteller te klinken) in 10,000 BC. Alsof de waarheid er ook maar iets toe doet in de wereld van Roland Emmerich, de in Duitsland geboren regisseur die het met apocalyptische, bombastische spektakelstukken als Independence Day, Godzilla en The Day After Tomorrow tot de top van Hollywood schopte.

In 10,000 BC gaat Emmerich, de titel laat er geen misverstand over bestaan, twaalfduizend jaar terug in de tijd. In een in majestueus licht badend berglandschap leeft een stam van nobele mammoetjagers met dreadlocks ogenschijnlijk in pais en vree. Maar een oude, wijze vrouw voorziet het einde van de wereld.

Het is aan de jonge jager D¿leh (een omkering van het Duitse woord held) de profetie ongedaan te maken, de vierpotige demonen en wat dies meer zij te bestrijden, en en passant zijn grote liefde Evolet (omgekeerd bijna the love) te redden.

De (hoofd)rollen in 10,000 BC worden gespeeld door onbekende acteurs (onder wie het Nederlandse model Suri van Sornsen); het leeuwendeel van het budget (plusminus 75 miljoen dollar) werd gereserveerd voor de special effects. Die investering loont: de prehistorische beesten, gefabriceerd met de meest geavanceerde digitale technieken, ogen fraai. D¿leh vecht met pluizige mammoeten, komt oog in oog met een enorme Sabeltandtijger, en krijgt het te stellen met razendsnelle, agressieve struisvogels.

Helaas houdt het script - Emmerich schreef het samen met Harald Kloser, die voorheen alleen als componist werkte ¿ geen gelijke tred. Dat is even archaïsch als incoherent. De anachronismen (astrologie, zeilschepen, piramides, om maar wat te noemen) en overeenkomsten met andere films (van Ice Age tot One Million Years B.C., van Jurassic Park tot Apocalypto) zijn niet te tellen.

De slagzin op de poster vat de film in zeven woorden samen: The Legend. The Battle. The First Hero. Emmerich trekt er een uur en drie kwartier voor uit (alleen de aftiteling duurt al tien minuten).

Het hobbelt en kabbelt maar voort, opwindend of meeslepend wordt het geen moment. Dát is nog het grootste bezwaar: met 10,000 BC heeft Emmerich zijn eerste saaie actiefilm gemaakt.

Meer over