meelezers

Zijn controversiële thema’s in de klas echt zo moeilijk te bespreken? Leraren delen hun ervaringen

In de rubriek Meelezers reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: is het echt zo slecht gesteld met het burgerschapsonderwijs? Leraren geven hun mening.

Burgerschapsonderwijs bij de lerarenopleiding maatschappijleer op de Hogeschool van Amsterdam.  Beeld Rebecca Fertinel
Burgerschapsonderwijs bij de lerarenopleiding maatschappijleer op de Hogeschool van Amsterdam.Beeld Rebecca Fertinel

Leraren durven niet elk onderwerp zomaar in de klas te bespreken, bleek uit een enquête onder docenten geschiedenis en maatschappijleer. Onderwijsverslaggevers Kaya Bouma en Nadia Ezzeroili onderzochten de knelpunten die goed burgerschapsonderwijs in de weg staan. Hun artikel in de Volkskrant van donderdag nodigde veel lezers uit om in discussie te gaan over het debat in de klas. De lezersbrieven stroomden binnen.

‘Je verwacht van zo’n thema wel dat mensen er een mening over hebben’, zegt Nadia Ezzeroili. ‘We ontvangen ook tips en uitnodigingen om mee te kijken in de klas. Dat vinden we natuurlijk erg waardevol. We hopen dus dat de tips en adviezen blijven binnenkomen, alles is welkom.’

Veel lezers putten in hun reacties uit hun eigen ervaring als docent. Irene de Valk uit Diemen is het bijvoorbeeld oneens met onderwijsadviseur Najib Tuzani. Zijn uitspraak dat oudere docenten zich niet kunnen inleven in het online bestaan van hun leerlingen vindt ze generaliserend: ‘Ik ben sinds 1985 docent maatschappijleer en heb in 2019 op 60-jarige leeftijd mijn master behaald. Mijn kinderen (31 en 28) gebruiken Facebook en Instagram minder dan ik.’

De aanname van Tuzani dat docenten de sociale media en het online debat over Black Lives Matter (BLM) niet kunnen bijbenen, stuit ook op verzet van Matthijs Woudenberg en Saro Lozano Parra, beiden leraar maatschappijleer en geschiedenis in Amsterdam: ‘Een bizarre uitspraak. We adviseren deze adviseur toch eens te kijken naar de hoeveelheid docenten op Twitter en de berichtgeving over BLM in kranten en nieuwsprogramma’s.’

We hoeven niet bang te zijn dat controversiële thema’s uit de klas verdwijnen, zegt Jos Veenker uit Nijmegen. In zijn veertig jaar voor de klas ‘suisden de thema’s fascisme, discriminatie, maatschappelijke ongelijkheid, anti-culturen, homoseksualiteit en terrorisme door het lokaal. En dat in een tijd waarin het vak maatschappijleer, hoofdaannemer van deze controversiële thema’s, gemarginaliseerd werd.’ Volgens Veenker is nu vooral aandacht nodig voor hoe met controversiële thema’s wordt omgegaan. ‘Het leren debatteren en discussiëren, samen de winst ervaren van een goed afgeronde discussie en natuurlijk het strikt scheiden van (historische) feitenkennis en meningen.’

Heeft u ervaringen die u wilt delen? Mail tips@volkskrant.nl.