ColumnTeun van de Keuken

Wopke is de Nederlandse Trump

Teun vande Keuken artikel column Beeld .
Teun vande Keuken artikel columnBeeld .

Als Huispopulist kun je niet om Wopke Hoekstra heen. Dat begon al met de manier waarop hij aan de macht kwam in het CDA. Eerst trok hij zich om onduidelijke redenen terug uit de leiderschapsrace, vervolgens creëerde hij tweespalt door de belangrijkste overgebleven kandidaat Hugo de Jonge niet te steunen en uiteindelijk wist hij zonder ooit een verkiezing gewonnen te hebben toch de buit binnen te halen. De inmiddels gekozen lijsttrekker De Jonge had zich teruggetrokken en de nummer twee van de verkiezingen Pieter Omtzigt werd opzijgeschoven na een prachtig geënsceneerd huisbezoek van Omtzigt aan Hoekstra. Us Wopke, gestoken in vers gestreken wit overhemd met opgestroopte mouwen (daadkracht!) tegen de Nieuwsuur-journalist die opeens voor de deur stond: ‘Ik was de kinderen aan het voorlezen’ (familieman!), ‘Ik heb overlegd met Liselot’ (geëmancipeerd!) en ‘Ik ben verrast dat u hier bent’ (acteur!). Later kwam Omtzigt voor de camera om te stamelen dat Wopke de absoluut beste kandidaat was. Alle huispopulisten in Nederland kregen het hier warm van. Coup uit het boekje.

Sindsdien houdt het maar niet op met Wopke. Weet u nog wie meedeelde dat de basisscholen weer zouden opengaan, nog voordat het OMT zijn advies daarover had gegeven? De minister van Onderwijs? De minister van Medische Zorg? Hugo de Jonge? Premier Rutte? Fout! Het was minister van Financiën Wopke! Die heeft daar natuurlijk geen fluit – of hoogstens een heel klein fluitje mee te maken, maar de beste man kon zich niet inhouden. Informatie-incontinentie die vooral toeslaat rond het Binnenhof bij politici die de kans krijgen een populaire boodschap te brengen. Rond verkiezingstijd tiert de kwaal hevig.

Wopke staat altijd in campagnestand. Dat gaat zelfs zo ver dat hij nu twee CDA-campagnemedewerkers in het ministerie van Financiën heeft gehuisvest. Ze hebben permanente passen voor het departement, mogen werkkamers gebruiken en kunnen op elk gewenst moment een promofilmpje met Wopke opnemen in zijn werkkamer. Andere ministers doen zoiets niet, omdat ze de indruk willen vermijden dat de belangen van ministerie en lijsttrekker op een wat ongezonde manier door elkaar lopen. Wopke heeft daar maling aan. In dit opzicht lijkt hij op Donald Trump, die zijn verkiezingsboodschappen ook graag wat grandeur van het Witte Huis meegaf. Maar voor Wopke is het – uiteraard – vooral praktisch. Als er propaganda voor het CDA of voor hem gefilmd moet worden – en dat is kennelijk om de haverklap – dan moet dat zonder talmen direct kunnen. Niet eerst helemaal naar de CDA-burelen, dat kost toch al gauw tien minuten rijden. Voor je het weet is de hele inspiratie weg en zijn de oneliners vergeten!

En voor wie denkt u dat Wopke het allemaal doet? Voor zichzelf natuurlijk, maar ook voor zijn vrindjes uit het bedrijfsleven waar hij ooit weer naar zal terugkeren. Zo stelde hij de afgelopen week voor om de salarissen van commissarissen van staatsbedrijven, zoals Schiphol en Holland Casino, met 15 tot 20 procent te verhogen. Ze hebben veel meer taken gekregen maar hun bezoldiging is niet gestegen. Zielig!

Wopke is op een sluwe manier aan de macht gekomen, bespeelt de camera op superieure wijze, schuwt belangenvertroebeling niet en komt op voor zijn zakenvrindjes. Zo bezien zou je kunnen zeggen dat niet Wilders, niet Baudet, maar Hoekstra de Nederlandse Trump is . Hij krijgt van uw Huispopulist 5/5 ballen.

Meer over