Opinie

Waar blijft de nieuwe schijf van vijf?

Een - glutenvrije - hamburger van McDonald's. Beeld anp
Een - glutenvrije - hamburger van McDonald's.Beeld anp

In het artikel over het nieuwe voedingsadvies stelt communicatieadviseur Vink dat het leuker maken van gezonde voeding veel beter werkt dan zeggen wat gezond en wat ongezond is.

Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van de situatie en de doelgroep en dat je een breed scala aan 'wapens' in stelling moet brengen om het gewenste effect te bereiken. Dus zowel verleiding en nudging als voorlichting en informatie naast elkaar toepassen.

Ik vind het ook vreemd dat het voorlichtingsbureau voor de voeding pas in het voorjaar 2016 met de nieuwe schijf van vijf komt. Dat is zes maanden na het uitkomen van de rapporten van de gezondheidsraad. Deze rapporten zijn met uitzondering van de samenvatting niet erg toegankelijk, maar ze veroorzaken wel veel reuring.

Het niet direct gebruikmaken van het rumoer dat de rapporten veroorzaken met een toegankelijk voedingsadvies is een gemiste kans. De rapporten waren misschien nog niet tot achter de komma definitief vastgesteld, maar de grote lijnen moeten al enkele maanden geleden bekend geweest zijn. Door de vormgeving voor te bereiden en de grote lijnen alvast in te vullen, had het nieuwe advies veel sneller (binnen enkele weken) gereed kunnen zijn.

Albert Knop, Horn

Voedselindustrie

Prima die schijf van vijf, maar voor mij niet nieuw. Ik eet eigenlijk altijd al zoals in de schijf van vijf wordt aangegeven. En alcohol heb ik nooit gedronken omdat ik daar een allergische reactie van krijg. Drink zo min mogelijk frisdrank, vruchtensappen en andere suikerhoudende dranken. Eet minder zout en vervang boter door margarine.

Maar 80 procent van de 9 gram zout die we gemiddeld binnenkrijgen zit verstopt in bewerkte voedingsmiddelen. De toevoegingen zoals zout en suiker beginnen al bij de producten bestemd voor een baby: namelijk koekjes geschikt voor een baby van een half tot één jaar.

Over de toegevoegde suikers heb ik gecorrespondeerd met de fabrikant, maar die zegt dat zij voldoen aan de toegestane norm. Op mijn vraag of er misschien overwogen kan worden ietsje minder suiker aan de koekjes toe te voegen werd niet ingegaan.

Als dan geadviseerd wordt om bepaald voedsel of drank niet meer of minder te nuttigen, wordt het dan niet eens tijd om degene die al die producten op de markt brengen die zo slecht voor onze gezondheid zijn aan te pakken?

Minister Schipper zegt dat het belangrijk is dat de voedselindustrie, supermarkten de horeca et cetera hun verantwoordelijkheid nemen. Maar dit doen ze niet; voor hen is er maar een ding: zo veel mogelijk producten op de markt te brengen. Of deze nu gezond zijn of niet maakt niet uit.

Hangleng Tsang, Barendrecht

Meer over