BrievenDit schrijven onze lezers

‘Verlang niet het onmogelijke van de GGD’en, de verantwoordelijkheid ligt bij iedereen’

De ingezonden lezersbrieven van vrijdag 28 augustus.

Een medewerker van de GGD Rotterdam-Rijnmond neemt een coronatest af in een teststraat.Beeld ANP

Brief van de dag

Al maanden werken GGD-medewerkers onophoudelijk keihard om de corona-pandemie het hoofd te bieden. In honderden teststraten verspreid over het hele land worden dagelijks tienduizenden testen afgenomen. Duizenden contactonderzoeken worden uitgevoerd door maatschappelijk betrokken nieuwe collega’s, die hun eigen werk door de crisis zagen opdrogen. Onophoudelijk werven GGD’en hen, werken ze zorgvuldig en zorgzaam in en sturen ze aan– naast hun eigen werk.

Crisisorganisaties zijn opgetuigd, vaak meer dan tienmaal zo groot als voorheen, uitbraken bestreden, beleidswijzigingen doorgevoerd, het regionale netwerk op de hoogte gehouden.

Zonder een fikse dosis daadkracht en flexibiliteit, de tomeloze inzet en overuren van GGD-medewerkers zou dit alles een onmogelijk opgave zijn. Jarenlange bezuinigingen op infectieziektebestrijding zorgden al ver vóór de coronacrisis voor onderbezetting van ervaren artsen en verpleegkundigen.

Daarbij komt dat de hoeveelheid contactonderzoeken telkens toeneemt in omvang én complexiteit door soepelere (omgang met de) RIVM-maatregelen. Niet zelden moeten contactonderzoekers extra tijd besteden aan degenen die dringende adviezen, zoals in isolatie of quarantaine gaan, aan hun laars lappen. En veelbelovende landelijke initiatieven, zoals de CoronaMelder-app, worden doorgevoerd zonder vooraf voldoende af te stemmen over inhoud en timing, laat staan haalbaarheid ervan.

Waarom dan die onterecht zware kritiek op de GGD? ‘Schaal maar gewoon op, het zal moeten, want de maatschappij moet door.’ Ja, inderdaad, als GGD’en konden toveren. De maatschappij kan door, maar alleen als de leefregels en RIVM-adviezen worden nageleefd. Verlang niet het onmogelijke van de GGD’en, de verantwoordelijkheid ligt bij iedereen. Dus iedereen: afstand houden, goede hygiëne, en met klachten thuisblijven en je laten testen.

Kirsten Weversarts infectieziektebestrijding, arts maatschappij en gezondheid i.o., GGD Gelderland-Midden

Ruud Lubbers kijkt naar een gesprek tussen Helmut Kohl en Jean-Luc Dehaene tijdens een bijeenkomst van de christen-democratische EVP in 1994 in Brussel.Beeld Serge Ligtenberg/HH

Lubbers

Wij vielen over het onderschrift bij de foto van Ruud Lubbers die omziet naar de breed lachende Jean-Luc ­Dehaene en Helmut Kohl: ‘Lubbers kijkt verbeten naar...’ (Ten eerste, 26 augustus). Bedacht door een jonge redacteur die de jaren tachtig en ­negentig niet heeft meegemaakt? Lubbers kijkt niet verbeten, hij grijnst, zoals alleen hij dat kon.

Sabine de Haan en Gerard Mulder, Hilversum

Staatsman

De wellicht terechte conclusie van Kohl over Lubbers was: ‘Er ist nicht deutsch-freundlich.’ Lubbers heeft als kind in Kralingen meegemaakt dat Duitsers vrienden van zijn vader afvoerden. Daarom heeft Lubbers Kohl in zijn jaren als kanselier namens Duitsland ook nooit uitgenodigd voor een officieel staatsbezoek aan Nederland. Dat is befraglich. Persoonlijke gevoelens hebben voorkomen dat Lubbers kon uitgroeien tot een groot Europees staatsman.

R.K. Bargmann, Rotterdam

‘Nieuwe’ denken

Bert Wagendorp noemt een artikel uit het blad The Economist dat ‘van grote invloed is geweest op het nieuwe denken binnen de VVD’ (Ten eerste, 26 augustus). Maar is dit nu juist niet al vele jaren in Nederland het gebruikelijke denken, namelijk het klakkeloos volgen van het Anglo-Amerikaanse gedachtengoed met weinig of geen inachtneming van de Nederlandse context?

Zelfs het zogenaamde nationalisme van Wilders of Baudet is ironisch genoeg naar Amerikaans model gevormd. Het ‘nieuwe’ denken binnen de VVD is ook in het VK en de VS niet ‘nieuw’, maar de voorspelbare en geijkte neoliberale reactie op het falen van datzelfde neoliberalisme.

Karin Lesnik-ObersteinNoordwijk aan Zee

Voordeeluren

De NS wil de spits ontlasten door houders van de voordeelurenkaart te laten betalen voor het reizen tussen 16.30 uur en 18 uur. De rechter heeft inmiddels geoordeeld dat dit rechtmatig is (Ten eerste, 27 augustus). Of het ook moreel gerechtvaardigd is, laat ik over aan het sociaal denken van de NS.

Wat men wil vermijden, lukt natuurlijk niet. De 700 duizend kaarthouders stappen massaal om 16.00 uur in de trein. Een tochtje vanuit Ede naar Maastricht en om 16.00 uur instappen, betekent dat ik 18.30 uur in Ede ben. Hoezo de spits ontlasten?

Bovendien zijn door corona de omstandigheden veranderd en wordt de trein niet meer zoveel als reismiddel gebruikt, blijkens de medegedeelde verliezen. Misschien het overdenken waard om de regel te herzien?

Ap. Dominicus, Ede

Selectief

In China worden buitenlanders strenger gecontroleerd op covid-19 dan lokale mensen. Ik zeg mijn controleurs vaak dat ik niet wist dat virussen paspoorten controleren.

Op Schiphol is de teststraat open van zes uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds. Ik wist niet dat virussen ook konden klokkijken?

Jurgen Geerlings, Suzhou (China)

Omscholen

Is het een idee om de thuiszittende KLM’ers, op vrijwillige basis, om te scholen tot testers? Zodat reizigers uit oranje gebieden ook na diensttijd getest kunnen worden?

Wim Bijl en Janna AfmanWijk bij Duurstede

Vliegpauze

Als de teststraat op Schiphol elke avond om zes uur sluit, is het misschien een goed idee om daar na dat tijdstip ook het vliegverkeer plat te leggen.

Hans Dijkhuis, Bergen

Meer over