De week in techLaurens Verhagen

Toestemming vragen of niet? Een gevecht tussen de machtigste techbedrijven ter wereld

null Beeld

Apple laat ontwikkelaars van apps hun gebruikers toestemming vragen om te worden gevolgd. Facebook en Google zouden dat graag anders zien.

Apptrackingtransparantie noemt Apple het: duidelijkheid of apps de activiteiten van gebruikers volgen via die apps of op websites van andere bedrijven. Met de tussentijdse update van zijn besturingssysteem voor mobieltjes (iOS 14.5), waarin gebruikers toestemming moeten geven om gevolgd te worden, maakt Apple dit voor het eerst inzichtelijk. Dat betekent nogal wat. Niet voor niets loopt Facebook al tijden te hoop tegen deze update, omdat het bedrijf zijn advertentiemodel ondermijnd ziet worden.

Wat is er concreet veranderd? Laten we de Volkskrant zelf als voorbeeld nemen, die zich met andere titels van dezelfde uitgever (AD, Trouw en NU.nl bijvoorbeeld) als een van de eersten voegt naar de nieuwe Apple-richtlijnen. Wie op zijn iPhone de update heeft geïnstalleerd en de Volkskrant-app opstart, ziet een nieuw scherm met als vraag: ‘Mogen wij u gerichte advertenties blijven tonen?’

Blijven tonen inderdaad, want dit gebeurde al. Veel sites zijn voorzien van zogenoemde trackers, afkomstig van bijvoorbeeld Google of Facebook. Die trackers zitten ook in andere apps en zorgen ervoor dat de consument gevolgd wordt in zijn app-gebruik. Adverteerders krijgen op die manier vrij gedetailleerde informatie over een consument: zijn interesses, zijn nieuwsvoorkeuren en misschien ook wel hoe vaak hij zijn fitness-app opstart. Waardevolle informatie volgens Facebook en Google, want adverteerders kunnen zo gerichte advertenties op de consument afvuren.

Dat ging altijd ongemerkt. Maar nu vraagt Apple via een popup: ‘Toestaan dat de Volkskrant je activiteit volgt in apps en op websites van andere bedrijven?’ In wat kleinere letters mag de app-maker hier nog wat eigen duiding in aanbrengen: ‘Dankzij advertenties kunnen wij onze kwaliteitsjournalistiek betaalbaar houden.’

 Het door Apple afgedwongen nieuwe toestemmingsscherm van de Volkskrant. Beeld de Volkskrant
Het door Apple afgedwongen nieuwe toestemmingsscherm van de Volkskrant.Beeld de Volkskrant

Achter de ogenschijnlijk simpele binaire optie ‘wel of niet tracken’ gaat een botsing van werelden schuil. Aan de ene kant is daar Apple, die het eenvoudigste verhaal heeft te vertellen. Meer privacy en meer controle over de eigen gegevens – wie kan daar nou tegen zijn? Apple profileert zich steeds nadrukkelijker als privacyhoeder en kan dat ook eenvoudig doen. Het verdient zijn geld met hardware en met betaalde diensten. Privacy is daarbij een extra verkoopargument.

Dan Facebook, dat samen met Google de voorhoede vormt van de online advertentiewereld waarin zo veel geld omgaat. Facebook gebruikt hetzelfde argument dat DPG in zijn schermpje aanvoert om de gebruiker over te halen toch vooral ‘ja, ik wil gevolgd worden’ aan te klikken. Namelijk: gerichte advertenties zorgen ervoor dat veel zaken op het web gratis of anders op zijn minst betaalbaar blijven. Het is een gevecht tussen de machtigste techbedrijven ter wereld, die er compleet verschillende verdienmodellen op na houden. Goliath tegen Goliath, zoals The New York Times deze strijd vorig jaar al omschreef.

De wereld erachter is complex. Ja, advertenties houden apps en sites betaalbaar. Tegelijk zijn er ook voorbeelden van online advertenties die niet zijn gebaseerd op de persoonlijke trackingdata van gebruikers. Het gaat de komende tijd spannend worden hoeveel mensen op ‘ja’ klikken. De keus is aan u, zegt Apple. Dat klopt, mits u zich een iPhone kunt veroorloven.

Meer over