Opinie

Opinie: Graag ook een onderzoek naar ondergang van Japans vrachtschip Junyo Maru

De vele Nederlandse nabestaanden hebben recht op de ware toedracht van de ramp met de Junyo Maru, en op rechtsherstel door Japan.

Een kranslegging in 2000, namens de Stichting Herdenking Junyo Maru. Beeld Rob Gieling
Een kranslegging in 2000, namens de Stichting Herdenking Junyo Maru.Beeld Rob Gieling

Waarom wel een nieuw onderzoek naar de ondergang van de Van Imhoff en niet naar die van het Japanse vrachtschip Junyo Maru in 1944, waarbij zo’n 1.600 Nederlanders en 4.000 Indonesiërs omkwamen.

Volgens de richtlijnen van het Internationale Rode Kruis dienden transportschepen met militaire en burgergevangenen duidelijk te worden voorzien van zichtbare markeringen zoals grote Rode Kruistekens op scheepswanden en schoorstenen of witte vlaggen met een rood kruis. Opvallend genoeg bleken de Japanse transportschepen met westerse krijgsgevangenen nooit als zodanig herkenbaar te zijn geweest.

In totaal werden 22 Japanse schepen – zonder Rode Kruistekens – volgeladen met krijgsgevangenen en dwangarbeiders door de geallieerden tot zinken gebracht. Onder de 18 duizend slachtoffers bevonden zich 4.000 Nederlanders. Daarentegen maakte de Keizerlijke Japanse Marine voor de verscheping van Japanse troepen en geplunderde voorraden, grondstoffen, edelmetalen en kostbaarheden wel gebruik van hospitaalschepen met Rode Kruizen zoals de Awa Maru, de Huzi Maru en het geconfisqueerde passagiersschip ‘Op ten Noort’ – vlak voor de oorlog verbouwd tot hospitaalschip en door de Japanners omgedoopt tot Teno Maru.

Conventie van Genève

Door het inzetten van deze schepen, die bij het Internationale Rode Kruis waren geregistreerd, voorkwamen ze aanvallen door geallieerde vliegtuigen of onderzeeërs. Volgens de Conventie van Genève dienden hospitaalschepen met rust te worden gelaten. Zo kwamen Japanse militairen en geroofde goederen uit de bezette gebieden veilig naar Japan.

De vele Nederlandse nabestaanden wachten nog steeds op een onderzoek naar de toedracht van de ramp met de Junyo Maru. Zij hebben recht op het hele verhaal en rechtsherstel door Japan.

Louis Zweers is kunsthistoricus.

Meer over