tv-recensieYasmina Aboutaleb

Ondanks zijn gigantische populariteit, is 101Barz altijd door de NPO weggemoffeld

null Beeld

Een piepjonge Rotjoch in een grote jas met bontkraagje en een baseballpetje op loopt het Amstel Hotel binnen en geeft de portier een hand. ‘Ik ga Ice Cube ontmoeten. Ik ben best wel zenuwachtig’, zegt de presentator tegen de camera. Even later, in de chique hotelkamer van de Amerikaanse rapper, doet hij wat geen van zijn televisiebazen verwacht: hij steekt een joint op en begint samen met Ice Cube te ‘smoken’. Het levert de beginnende programmamaker uit Amsterdam Zuidoost een uiterst ontspannen interview op én een vrijbrief om een hiphopprogramma te bedenken en te maken.

Presentator Rotjoch (l) interviewt voor jongerenkanaal 101tv de Amerikaanse rapper Ice Cube in het Amstel Hotel. Beeld 101Barz
Presentator Rotjoch (l) interviewt voor jongerenkanaal 101tv de Amerikaanse rapper Ice Cube in het Amstel Hotel.Beeld 101Barz

Dat programma is 101Barz, inmiddels het grootste hiphopplatform van Nederland, en bestaat nog steeds. Dit jaar viert de OG (original gangster, red.) van de Nederlandse jongerenprogramma’s zijn vijftiende verjaardag. Ter gelegenheid daarvan is online de docu 15 jaar 101Barz te zien (drie van de zes afleveringen staan al online), waarin de geschiedenis en de betekenis van het muziekplatform worden uiteengezet.

En die betekenis is gigantisch, vertellen hiphopartiesten als Fresku, Winne en Mocromaniac. Want hiphop werd nooit serieus genomen in het witte Hilversum. Rotjoch, het pseudoniem van Angelo Diop: ‘Ze begrepen het niet. Er werd gedacht dat het een niche was.’ Dat bevestigt Erik Koehoorn, productieleider van 101tv waar 101Barz onder viel: ‘We moesten iets met ‘urban’ doen, dat was toen het modewoord (…) Ik vond het wel cool, maar ik begreep er geen zak van.’ De cijfers snapten de televisiebazen wel: het kanaal groeide snoeihard. Toch bleven Rotjochs budgetten achter. Hij deed alles met slechts één stagiair, rapper Dret.

De populairste uitzendingen, de studiosessies, bleven al die tijd ongewijzigd: Rotjoch introduceert de show (‘Jaja, Rotjoch op je beeldscherm’) en kondigt de artiesten aan die vervolgens tot tien minuten de tijd hebben om te rappen. Rauw, ongefilterd en in één take. Het is dé plek waar je je als rapper kunt laten gelden. ‘Als je daar komt, ben je officieel’, zegt Mocromaniac. Het levert regelmatig legendarische afleveringen op die miljoenen keren worden bekeken (de best bekeken: Boef, met 28 miljoen views). Het platform heeft zo bijgedragen aan de groei van Nederlandse hiphopscene tot de miljoenenbusiness die het vandaag de dag is.

‘We komen van ver. Daar moeten we bij stilstaan en celebraten’, zegt Rotjoch. Dat werd onlangs ook gedaan, op NPO 3. Vanuit Carré was 101Barz featuring Metropole Orkest met een selectie van ’s lands beste hiphopartiesten samen met een heerlijk opzwepend orkest primetime te zien. Zo’n prominente plek in het Hilversumse uitzendschema was een unicum voor 101Barz dat, ondanks zijn gigantische populariteit, door de NPO altijd is weggemoffeld in de nachtelijke uren en later online. Onbegrijpelijk, vindt ook Rotjoch: ‘De NPO wil jong en divers. Maar wij waren er altijd al. 101Barz ís jong, 101Barz ís divers.’

Meer over