OpinieAandacht voor worstelende jongeren

‘Nu mijn zoon zijn leeftijdsgenoten weer heeft gezien, knapt hij zienderogen op’

Minister Slob, ouders, collega’s, help onze kinderen de crisis door, neem ze serieus, zie ze, en blijf perspectief bieden, betoogt Natascha Tuinhout. Plus: oproep aan de lezer!

Jongeren op de camping van Lowlands. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Jongeren op de camping van Lowlands.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Onlangs las ik een kort nieuwsbericht op Facebook dat achter onze wijk, bij het talud langs de snelweg, een minderjarig persoon levenloos in een tentje was aangetroffen. De volgende dag verscheen er op de buurtpagina een berichtje namens een ­vader die de buurt wilde bedanken voor de getoonde betrokkenheid. Hij beschreef hoe ze zijn vermiste zoon hadden aangetroffen in zijn tentje. De officiële doodsoorzaak was koolmonoxide, maar er waren ook sporen van drugs aangetroffen.

De naam zei mij niets, maar een en een is twee. Deze jongen hoorde bij dat nieuwsberichtje. Toen er nog wat later een foto verscheen bij een digitaal condoleanceregister zag ik een knappe, sportieve, vrolijke blonde jongen, nog geen jaar ouder dan mijn eigen puberzoon. Het was een gymnasiast en hij paste totaal niet bij het beeld dat ik aanvankelijk van hem had. Ik kende hem niet van naam, wel van gezicht. Later begreep ik dat de coronamaatregelen en het online-onderwijs hem zwaar waren gevallen. Het bericht liet me niet los: veel jongeren zijn aan het worstelen.

Naast buurtbewoner ben ik moeder van een bijna 14-jarige puberzoon en werkzaam als docent op een scholengemeenschap in Amsterdam. Ik heb flink wat onlinelessen gegeven en ik merk dat sommige leerlingen het steeds moeilijker volhouden. Ze missen de sociale contacten en de structuur op school. Zelfs leerlingen die normaliter niet staan te trappelen, verlangen steeds heviger terug naar het ‘oude normaal’.

Bij mijn mentorgroep, een mavo 4, merk ik, ondanks dat zij nog wel op school mogen komen, veel extra stress en twijfel over of zij wel normaal hun examen kunnen maken, de achterstanden niet te groot zijn en of hun diploma straks wel dezelfde waarde heeft. Steeds meer leerlingen vallen uit door psychische en fysieke klachten, al dan niet tijdelijk. Ons zorgteam heeft haar handen vol.

Mijn eigen kind hield het ogenschijnlijk allemaal goed vol. Na de jaarwisseling kon hij zich echter minder goed focussen en werd hij somberder. Alle nare berichten over een Engelse variant, een strengere lockdown en de invoering van de avondklok hakten erin, maar bovenal miste hij zijn vrienden.

Omdat wij als ouders druk waren met onze eigen activiteiten viel het niet direct op dat hij zich zo slecht voelde. Gelukkig is hij gaan praten en heeft hij zelf zijn mentor benaderd met het verzoek of hij alsjeblieft toch naar school mocht komen. Daar mag hij nu met enkele andere leerlingen live de onlineles volgen. Nu hij weer leeftijdgenoten en zijn docenten spreekt, knapt hij zienderogen op.

Ouders van puberende kinderen, hou ze een beetje in de gaten, collega’s wees alert. Als je merkt dat er leerlingen afhaken, hou ze in de gaten en laat niet los. Laatst had ik ook weer zo’n jochie dat niet participeerde en niets inleverde. Ik heb naar huis gebeld. Het belletje werd enorm gewaardeerd en had hij even nodig om weer aan de slag te kunnen. Vandaag zat hij weer als een blij ei bij de les.

Ja, de maatregelen zijn helaas noodzakelijk, maar overheid (in het bijzonder onderwijsminister Slob) richt je ook op jongeren, luister naar hun geluid, neem ze serieus, zie ze, blijf perspectief bieden, geef ze handvatten waarmee ze verder komen, stel desnoods de examens uit of kom met een alternatief, maar wees vooral inventief, creatief, alert, kom met beleid, maar wees bovenal zichtbaar en durf de leiding te pakken!

Natascha Tuinhout is docent aan de Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert.

Oproep aan de lezer

Heeft u als ouder ideeën, en ­beter nog: ervaring met creatieve oplossingen om uw zoon of dochter moed in te spreken, bij de les te houden of zelfs weer te laten lachen? Weet u als docent hoe onlineles het beste werkt, kent u ‘hart-luchtplaatsen’ voor scholieren die nog ­niemand bedacht? En jij, jongere, wat zijn jouw tips & tricks?

Mail naar: opinie@volkskrant.nl o.v.v. ‘jong&corona’.

We horen het graag!

Meer over