OpinieJeugd en corona

‘Neem beste vriend of vriendinnetje van je kind in huis’

Hoe komt de jeugd de coronatijd door? Na een oproep in de Volkskrant komen lezers met tips hoe jongeren er wat van kunnen maken in deze pandemie.

Jongeren aan het snacken in Nijmegen, in juli 2020.  Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Jongeren aan het snacken in Nijmegen, in juli 2020.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Oud voor Jong

Als kwetsbare oudere leef ik bijna volledig in isolement, wat me tot mijn verbazing goed afgaat. Maar ik realiseer me goed dat het isolement voor jongeren veel lastiger is, gezien hun levensfase.

Mijn omgeving zorgt dat ik deze crisis doorkom door boodschappen voor me te doen. Ik zou graag iets voor de jongeren doen en ik vermoed meerdere ouderen met mij. Onder de titel ‘Oud voor Jong’ zouden we een luisterend oor kunnen bieden aan jongeren die daaraan behoefte hebben. Ik was ooit een professionele luisteraar, maar dat lijkt me niet per se nodig.

Rina Sikkema, Groningen

Lichtpuntjespot

Mijn dochter van 16 had last van de beperkingen door corona. Vooral omdat haar vriendinnen zich daar minder aan hoefden te houden van hun ouders.

Ik heb toen een coronalichtpuntjespot gemaakt met daarin leuke dingen om te doen of te krijgen, zoals samen ET kijken, beslissen wat we eten vanavond, een shirt mogen uitzoeken, iets lekkers kiezen in de winkel. Er zaten precies genoeg briefjes in voor het aantal dagen in lockdown. Met het verlengen van de lockdown hebben we de al getrokken briefjes weer teruggegooid in de pot.

Het effect was heel positief omdat we iedere dag samen iets gezelligs deden. Met twee kinderen en thuiswerken is het belangrijk niet alleen tijd te maken voor de jongste (8 jaar), maar ook voor haar.

Suzanne Assink, Burgum

Bubbels

Is het nu werkelijk niet mogelijk om jongeren lokaal een feestelijke uitlaatklep te bieden in leegstaande sporthallen of stadions? Met een sneltest vooraf en bijvoorbeeld maximaal drie personen in een bubbel van 10 vierkante meter? Er zijn ongetwijfeld mensen, organisaties, dj’s, cateringbedrijven et cetera die dit samen uitstekend kunnen organiseren.

Het zou een lichtpuntje mogen, nee moeten zijn in het leven van de jeugdigen, dat ik hen zo gun. En het mes snijdt aan twee kanten, omdat de stress afneemt, er hopelijk minder psychisch herstel achteraf nodig is en de thuissituatie er wellicht een stuk gezelliger op wordt. Financieel is het voor de overheid alleen maar een win-winsituatie, dus waarom de jongeren niet eens echt bedanken voor het feit dat een deel van hun leven is afgepakt?

Niets werkt zo goed als een schouderklopje en een gebaar van goede wil. Ik wil alvast beginnen met te zeggen dat ik trots op hen ben, want ik weet niet of de oudere generatie, waartoe ik ook behoor, het zo goed had opgepakt en volgehouden. Bedankt jeugd en jongeren, voor jullie geduld met ons ouderen.

Wendy Klein Nagelvoort, Alkmaar

Thuisschool overleven

Ik hoop dat corona snel klaar is, maar ik denk dat het nog wel even duurt. Daarom een paar goede tips om de thuisschool te overleven. Ga veel naar buiten. En bedenk leuke spelletjes voor buiten en binnen, voor in je eentje of met het gezin. Videobel met vrienden of familie. Bouw een feestje met je gezin of vrienden en vriendinnen, eventueel online. Of bouw een feestje met familie, maar dan zeker online.

Maak er wat leuks van, ook in deze tijd kan dat. Ga bijvoorbeeld met de grijpstok naar afval op zoek. Neem ook genoeg pauzes. En spreek veel af (als je jonger dan 12 bent dan).

Janneke Bakker (8 jaar), Axel

Lekker geiten

Hoewel ik opa ben, heb ik toch een tip voor ouders van puberkinderen: neem de beste vriendin of vriend van je kind tijdelijk in huis. Daar zullen veel kinderen zonder broers of zussen baat bij hebben. Samen Zoomlessen volgen, maar ook een balletje trappen of lekker geiten. Voor mij is dat lang geleden, maar ik had het niet graag gemist.

Harmjan Snijder, Alkmaar

Veerkracht

Het is jammer dat in de media vaak wordt benadrukt dat kinderen in deze coronatijd achterstand oplopen, depressies krijgen, een verloren generatie zijn. Klopt, er gaat veel mis. Kinderen die in een moeilijke thuissituatie zitten zullen een achterstand oplopen. Maar de meeste kinderen blijven, zoals ook de Kinderombudsman constateert, in deze crisissituatie overeind staan. Op deze veerkracht moet meer nadruk gelegd worden, ook door ouders.

Kinderen die gewend zijn aan de vele buitenschoolse activiteiten krijgen nu rust. Ze zien andere mogelijkheden om hun tijd in te vullen. Omdat ze de actualiteit volgen, weten ze al op 9-jarige leeftijd wie de premier en de minister van Volksgezondheid zijn. Ouders kunnen hen stimuleren taken te doen in de huishouding en om – naast gamen – andere activiteiten op te pakken, buiten te gaan spelen of huiswerk te maken. Zo kan deze generatie leren zelfstandiger te handelen en initiatieven te nemen.

Jos van Remundt, Deventer

Samen lezen

Ik ben docent Nederlands in de onderbouw. Momenteel ben ik bezig met een leesproject op basis van de methode van Aidan Chambers. Leerlingen lezen thuis hetzelfde boek, wekelijks houden we online boekgesprekken. Ze hebben een leesdoel, zodat we ook echt over dezelfde hoofdstukken kunnen praten.

Het werkt goed op meerdere vlakken: verbondenheid (iedereen leest hetzelfde boek), leesmotivatie (de leesdoelen fungeren als een stok achter de deur), en tijd om in een boek te lezen – ze zitten al te veel achter een scherm. Mijn aanpak is enthousiasmerend: geen straf als iemand niet leest, wel veel lof voor leerlingen die hun eigen ervaringen en inzichten delen tijdens de les.

Joke Brasser, Bennekom

Lach op het gezicht

Iets wat mij jaren na dato een lach op mijn gezicht tovert is het teruglezen van iets heel kort positiefs dat een medeleerlingen uit m’n klas over mij schreven en vice versa. Ik weet niet hoe de huidige online-les wordt ingezet, maar ik denk dat het bijvoorbeeld in een mentorklas een heel laagdrempelige opdracht is om iets positiefs over je klasgenoten op te schrijven, of in dit geval in een mail of bericht te sturen. En dan in de les per leerling nabespreken wat het meest binnenkwam. Crisistijden vragen erom om ook buiten het curriculum te stappen.

Ramon Stosiek, Boskoop