ColumnPeter de Waard

Is The Firm de hoeksteen van de Britse economie?

null Beeld

Het Britse koningshuis wordt The Firm genoemd. Er is een ceo, de bijna 95-jarige Elizabeth II en er zijn immer opstandige firmanten die bezig zijn de poten onder de stoel van anderen weg te zagen. Niettemin blijft het een florerende onderneming. Zoals Nederland bloembollen verkoopt, Frankrijk wijn, Spanje sinaasappelen en België bier verkoopt Groot-Brittannië Victoriaanse tradities.

Zonder tradities zou de economie van het land allang op die van Zimbabwe of Venezuela lijken. Het heeft zijn industrie verloren, en dreigt nu ook zijn financiële dienstverlening te verliezen. Het land neemt continue verkeerde beslissingen door karakters in Downing Street te zetten die geknipt zijn voor Spitting Image. Maar het verre verleden houdt het land overeind: Hendrik VIII, Shakespeare, Jane Austen, Jack the Ripper en The Beatles.

The Firm is de hoeksteen van het verdienmodel. Het is een cashcow. Wie naar Groot-Brittannië komt, wil het eerst Buckingham Palace en the changing of the guards zien, terwijl geen toerist in Nederland erover peinst naar Huis ten Bosch te gaan. Die komen voor de Wallen en het Keukenhof .

In Britse souvenirszaken worden memorabilia van het koningshuis gekocht, in Nederlandse molens en klompen. The Independent maakte twee jaar geleden een conservatieve schatting van de baten van The Firm: 1,8 miljard pond (2,1 miljard euro).

En dat is te danken aan het feit dat de Windsors continu een real life kostuumdrama leveren. Dat heeft van de serie The Crown, niet meegerekend in die baten, zo’n succes gemaakt, net als van de honderden andere series en films over The Firm. Dat is ook de reden dat wereldwijd miljoenen hebben gekeken naar Oprah Winfrey’s interview met Harry en Meghan. In Nederland keken er alleen al 1,5 miljoen mensen naar, een record voor Net5, dat in de periferie van de Nederlandse televisie verkeert. In de VS keken op CBS 18 miljoen mensen, het hoogste aantal sinds de Oscaruitreiking in februari vorig jaar.

Als een Nederlandse telg van de Oranjes uit de school klapt, zoals een van de dochters van Irene ooit deed, is dat hoogstens kopij voor HP/De Tijd. Er is nooit een interview geweest van een Nederlandse Oprah met prinses Margarita de Bourbon de Parme en Edwin de Roy van Zuydewijn. En als die er zou zijn geweest, hadden er misschien maar een paar honderdduizend mensen naar gekeken. Als exportproduct zou het geen waarde hebben gehad, terwijl het interview met Harry en Meghan wereldwijd honderden miljoenen aan reclame-inkomsten opgeleverd.

Uiteraard wordt er na elke affaire – de annus horribilis in 1992, de dood van Diana in 1997 en de Epsteinzaak rond prins Andrew in 2019 – geroepen dat het tijd wordt het Britse monarchie te moderniseren. De gevolgen zouden economisch fataler zijn dan die van alle miskleunen van Boris Johnson bij elkaar.

Elizabeth II is de uitmuntende ceo, zolang ze de tradities inclusief intriges in stand houdt.

Meer over