Nieuw vensterInfluencers

Influencer Tiffany Mitchell smakte wel erg fotogeniek tegen het asfalt

Daar lag ze dan langs de kant van de weg, de motor waar ze die middag nog tegenaan had geposeerd een paar meter verderop. De witte tuinbroek van Tiffany Mitchell uit Nashville, die inclusief kleerscheuren uit de fabriek was gekomen, zat nu ook onder de strategisch geplaatste zwarte vegen, net als de schouder en elleboog van de influencer. Dat ze haar fotogenieke retrohelm al had afgedaan voordat de hulpdiensten zich over haar hadden kunnen ontfermen, was haar nek misschien niet ten goede gekomen, maar haar kaaklijn en gebruinde sleutelbeenderen des te meer. Want laat er nou net een bevriende fotograaf ter plaatse zijn geweest die in de creperende vrouw het perfecte onderwerp voor een gelikte shoot had gezien.

Cynici vroegen zich af of de gelikte foto van Tiffany Mitchell na haar ongeluk in scène was gezet.Beeld Instagram

Wat een meevaller ook dat er geen druppeltje bloed of schaafwond te zien was na zo’n smak op het asfalt, en dat er bovendien linea recta een flesje Glacéau Smartwater met toegevoegde minerale zouten was aangerukt. Nog een geluk bij een ongeluk: de foto’s bleken perfect te passen bij de rest van Mitchells sepiakleurige Instagram-feed vol gehaakte kussens, droogbloemenarrangementen en vrouwen met lang golvend haar die met mannen in houthakkershemden zitten te picknicken.

Nee, dit was allemaal iets te mooi, meende een groeiende groep volgers en toegesnelde ramptoeristen die zich met opgetrokken wenkbrauwen onder de inmiddels verwijderde post hadden verzameld. Tussen alle steunbetuigingen door vroegen de ergste cynici zich af of het hele gebeuren misschien in scène was gezet. En zo niet, hoe smaakvol was het dan om glamoureuze foto’s van je eigen verkeersongeluk op Instagram te delen? En stond ze daar nu echt haar leed uit te venten voor een sponsordeal met een watermerk?

Niet dat belangrijke levensgebeurtenissen gevrijwaard dienen te blijven van reclame. Op Instagram is dat een hopeloos achterhaald idee sinds men heeft ontdekt dat intimiteit en kwetsbaarheid minstens zo goed verkopen als seks. Zo gebruikte realityster Lilly Ghalichi vorig jaar de geboorte van haar dochter om een set nepwimpers aan de vrouw te brengen. ‘Dankjewel dat je ons als ouders hebt gekozen’, schreef ze bij een foto waarop ze haar nog klamvochtige baby in de armen houdt, ‘ik droeg tijdens het bevallen de MILF-wimpers uit de Living Your Best Life Collection van @LillyLashes.’

Of neem het emotionele driedaagse huwelijksaanzoek dat influencer @FashionAmbitionist deze zomer tot haar voorgewende verrassing ten deel viel. Volgens The Atlantic was daar niet alleen een socialemediaspecialist met een marketingplan aan te pas gekomen, maar werd de romantische geste al maanden van tevoren tot in detail bij mogelijke adverteerders geplugd, van de flashmob bij het Louvre tot de helikoptervlucht naar Montauk. Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de aankleding bij elkaar laten sponsoren. En het wachten is nu op de eerste influencer die ook opgebaard in de kist (‘@LuxuriousCoffins, gebruik de code DOOD voor 25 procent korting’) nog even dat jurkje van een fast fashion-merk promoot.

Mitchell ontkende alles, maar dat was niet genoeg. In de hoop haar geloofwaardigheid terug te krijgen, deelde ze noodgedwongen ook de minder appetijtelijke beelden van het ongeluk: de schaafwonden, haar bekraste helm, de ambulancemensen en de mannen die haar beschadigde motor op een aanhanger tilden.

Terwijl ik keek naar de filmpjes die haar hadden moeten vrijpleiten, dacht ik aan de fabel van de Griekse dichter Aesopus waarin een jongen drie keer onterecht ‘wolf’ roept en de vierde keer inclusief rieten hoed wordt verslonden omdat hij niet meer wordt geloofd. Ik vrees voor Mitchell dat ze verstrikt is geraakt in een moderne adaptatie: de influencer die ‘authenticiteit’ riep.

Meer over