COLUMNLisa Bouyeure

Hoe sexy foto’s van influencers Amerikanen naar de stembus lokken

In een artikel vol tips om meer likes te krijgen op Instagram, las ik over verschillende sexy poses die je kunt aannemen op foto’s. Ze hadden namen als de Bambi, de slettensquat, de vishaak en het gesuikerde koekje, en de instructies varieerden van hurken met een gekromde rug ‘voor maximale billenrondheid’ tot wulps de camera in kijken met een vinger in je mond. Het is nu eenmaal zo dat een beetje sex sells. Al helemaal op Instagram, waar gebruikers vooral zichzelf in de etalage zetten. Maar behalve voor het binnenharken van likes, werden de poses de afgelopen maand ook ingezet om Amerikaanse kiezers naar de stembus te lokken.

Kylie Jenner trakteerde haar 199 miljoen volgers op de thighbrow, een knielende houding waarbij er twee wenkbrauwvormige plooien bovenaan de dijen ontstaan. ‘Maar ben je al geregistreerd als stemgerechtigde?’, vroeg de realityster onder haar foto. Een woordvoerder van Vote.org, waar Jenner naar had gelinkt, stelde dat er die dag vijftien keer meer aanmeldingen via Instagram waren gekomen dan de dag ervoor. Waar een ingeolied lichaam in minuscule bloemetjesbikini al niet goed voor is.

Kylie Jenner op Instagram.Beeld Kylie Jenner

Maar Jenner was lang niet de enige die haar lijf in dienst stelde van de democratie. Popster Lizzo verkleedde zich als een twerkende Uncle Sam, Black Panther-acteur Michael B. Jordan toonde zijn ontblote torso terwijl hij suggestief op zijn lip beet en youtuber Tana Mongeau liet zich fotograferen in stringbikini, met het gezicht van Joe Biden over het hare geplakt (#bootyforbiden). Baywatch-actrice Alexandria Daddario sprak de kijker toe vanuit de lakens, als in een rollenspel. ‘Oh! I’m vibrating!’ roept ze uit in het filmpje, waarna ze haar trillende telefoon tevoorschijn haalt en een notificatie over stemmen voorleest. En ook producer Diplo deelde bij hoge uitzondering een foto van zijn billen, waarna hij enigszins verbolgen over de ongekende hoeveelheid likes concludeerde ‘dat Instagram een kerkhof van konten en nutteloze content is. Het algoritme is ziek’. Toch had hij zijn volgers maar mooi naar het verkiezingsinformatiecentrum weten te dirigeren.

Op TikTok zag ik jonge vrouwen zwoel lipgloss aanbrengen terwijl ze hun kijkers vertelden hoe woest aantrekkelijk stemmers zijn. Er werd met borsten gezwaaid (#voteblue), met billen geschud (#hotgirlshatetrump) en meegeplaybackt met anti-Trumpliedjes in topjes van het formaat brede riem, onder anderen door de 16-jarige Claudia, de rebelse dochter van Kellyanne Conway. Bekende TikTokkers stelden hun volgers de WAP-dans in het vooruitzicht als ze gebruik zouden maken van hun kiesrecht (voluit: de wet ass pussy-dans).

Nu kun je deze ontwikkeling natuurlijk zien als het failliet van deze tijd. Iets met de jeugd van tegenwoordig die totaal is afgestompt door sociale media. Burgerrechten die pas interessant worden als er een instagrammable bilpartij tegenover staat. Maar geef die mensen eens ongelijk. Ze hebben de keuze uit twee zeventigers met respectievelijk geel geverfd en grijs haar. Op Twitter troeft Bidens achterban die van Trump af met filmpjes waarop de twee presidentskandidaten een helling aflopen: Trump stiefelt moeizaam omlaag terwijl Biden in een vlot drafje naar beneden rent. In een ander filmpje heeft Trump twee handen nodig om een glas water naar zijn mond te brengen terwijl Biden zonder moeite een slok neemt. Kijk die man drinken! En wie heeft er trouwens het meeste last van geheugenverlies?

Je kunt het jongeren dus amper kwalijk nemen als ze wat zinnenprikkeling nodig hebben om zich tot een van de kandidaten aangetrokken te voelen. En als de Bambi, de vishaak en het gesuikerde koekje bij kunnen dragen aan een betere toekomst, is dat hoe dan ook winst.

Meer over