het transitieteamsatire

Het Transitieteam ziet dat sporters een voorbeeldfunctie hebben als het gaat om decolanisatie

Wekelijks geeft Micha Wertheim op deze plek berichten van het Transitieteam door aan de bezoekers van de Volkskrantwebsite.

null Beeld Getty
Beeld Getty

Decolanisatie is voor het Transitieteam van groot belang. Al onze medewerkers zijn daarom het afgelopen jaar verplicht op een decolanisatiecursus geweest. Zonder decolanisatie is een veilige en gezonde werkplek niet mogelijk. Als de decolanisatie betekent dat we dit jaar bij het Transitieteam geen Kerstman meer op bezoek krijgen, dan is dat maar zo. We zijn het aan onze werknemers en de toekomst van onze jeugd verplicht om het decolanisatieproject te steunen.

Het Transitieteam hoopt ook dat het Internationaal Olympisch Comité haast maakt met de decolanisatie van de sport. Juist sporters hebben een voorbeeldfunctie als het gaat over decolanisatie. Door een standpunt in te nemen kunnen sportbonden laten zien dat de samenleving verandert. Verandering is waar het het Transitieteam om te doen is.

Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal kreeg sterspeler Cristiano Ronaldo veel kritiek toen hij tijdens een persconferentie demonstratief twee flesje cola opzij schoof en er water voor in de plaats zette. Natuurlijk, ook Ronaldo verdiende ooit geld door reclame te maken voor Coca-Cola. De verleiding is groot hem daarom belachelijk te maken en hem hypocriet te noemen. Maar als we echt willen decolaniseren, zullen we moeten accepteren dat de colanisatie al jaren onderdeel is van onze geschiedenis.

Te lang hebben grote sportkoepels geld aangenomen van frisdrankbedrijven, snackfabrikanten en fastfoodketens om de suggestie in stand te houden dat er een relatie bestaat tussen gezond leven en ongezond eten. Die relatie bestaat niet. Zoals roken ons ook niet gezond maakt. Cola maakt kinderen dik en dikke mensen gaan eerder dood. Ook musea zouden moeten nadenken over decolanisatie . Of op zijn minst het publiek moeten waarschuwen voordat mensen een flesje bestellen.

Wie deze zomer met kinderen naar een pretpark gaat, zou weleens de indruk kunnen krijgen dat een leuk uitje niet zonder ongezond voedsel kan. Ook in pretparken doen frisdrankbedrijven er alles aan onze kinderen wijs te maken dat plezier hand in hand gaat met ongezond eten. Terwijl het juist in een pretpark mogelijk zou moeten zijn kinderen een positieve associatie met gezond voedsel te geven. Daarom zou een park als de Efteling er bijvoorbeeld goed aan doen decolanisatie serieus te nemen.

Dat Coca-Cola zich voordoet als een progressief bedrijf dat zich uitspreekt voor een inclusieve samenleving wil niet zeggen dat we in die leugen moeten trappen.

Daarom steunt het Transitieteam de decolanisatiepolitiek. En ja, cola is best lekker, en nee, zonder cola hadden we geen Kerstman gehad. Onze geschiedenis kunnen we niet veranderen, onze toekomst wel.

Meer over