Het geluk ligt buiten

‘Iedereen praat over het weer, maar er is niemand die er wat aan doet’, zou de Amerikaanse schrijver Mark Twain meer dan een eeuw geleden gezegd hebben.

Van deze beroemde regel is alleen de eerste helft bestand gebleken tegen de tand van de tijd. De kampioen in het weerleggen van de tweede helft van de gedachte van Twain is waarschijnlijk Nobelprijswinnaar Al Gore. Hij vliegt de hele wereld over om de klimaatverandering tegen te gaan die ontstaat doordat te veel mensen vliegen.

Op kleinere schaal zetten we het weer allemaal naar onze hand. Op vakantie kiezen we vaak een bestemming met mooi weer. Als de Nederlandse zomer te Hollands aanvoelt, ontstaat binnen de kortste keren een run op de tickets naar de zon. En als het tijdens werkweken lekker weer is, zie je tijdens de pauzes massa’s mensen buiten wandelen. Gemiddeld werken we op mooie dagen een half uur korter dan wanneer het regent.

Op een wat grotere schaal is in Amerika de bevolkingsgroei geconcentreerd op de plekken met zachte winters en niet te benauwde zomers. Veel Nederlandse gepensioneerden vertrekken naar de Spaanse costa’s.

Invloed van klimaat

We denken kennelijk allemaal dat een goed klimaat van groot belang voor onze kwaliteit van leven. Er bestaat ook onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen. De onderzoeker Sabrina Bruyneel toonde bijvoorbeeld aan dat er in België meer loten worden verkocht op bewolkte dagen. Haar verklaring is dat het slechte weer een negatieve stemming veroorzaakt, die we actief te lijf gaan. Dit kost zo veel energie dat we daarna extra vatbaar zijn voor de verleiding van een mooie hoofdprijs.

Ook over de beurskoersen wordt gezegd dat zij onder invloed staan van het weer. Immers de winsten zijn in de zomer in de regel geringer dan in de winter. Deze wetmatigheid wordt wel aangeduid met de kreet ‘de vrouwen bloot, de beurzen dood’. Verondersteld wordt dat investeerders net als deelnemers in de loterij in de winter grotere risico’s nemen, en daardoor met elkaar grotere winsten creëren.

Vakantie

De berekeningen van de econometrist Wessel Marquering plaatsen echter de nodige vraagtekens bij de verwijzing naar het weer. Minstens even plausibel is de verklaring dat de prijsschommelingen te maken hebben met bijvoorbeeld de veranderingen in seizoensarbeid of in energieverbruik. Marquering zelf denkt dat de vakantie de voornaamste boosdoener is. In de lente verkopen investeerders de aandelen of opties die ze niet willen blijven volgen op vakantie. Het is makkelijker te genieten, wanneer je je geen zorgen hoeft te maken over de beurskoersen van risicovolle beleggingen.

De verklaring van Marquering wordt ondersteund door enkele studies die helemaal geen verband hebben gevonden tussen het weer en de gemiddelde stemming. Een verklaring hiervoor is misschien dat lekker weer niet automatisch leidt tot een verbetering van stemming. Mensen die op een mooie lentedag minimaal een half uur buiten zijn, blijken zich lekkerder te voelen, meer te kunnen onthouden en meer open te staan voor nieuwe informatie. Hetzelfde weer heeft echter op de binnenblijvers een precies tegenovergesteld effect. Hun stemming daalt, hun herinneringsvermogen gaat ietsjes achteruit en op zo’n dag kunnen nieuwe ideeën niet op een warm onthaal rekenen.

De moderne Mark Twain zou opmerken dat iedereen over het weer praat, maar dat veel te weinig mensen gebruikmaken van de mogelijkheden die een mooie dag biedt. Wie in de zomer wil zwelgen, moet eropuit gaan.

Meer over