CommentaarRobert Giebels

Het derde steunpakket kan bedrijven het zelfvertrouwen geven om te investeren

Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (D66) loopt over Korte Poten op weg naar zijn ministerie na afloop van de ministerraad.Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

De kracht van de derde reeks steunmaatregelen is de looptijd ervan.

In grote eensgezindheid met de sociale partners is het kabinet erin geslaagd een derde steunpakket samen te stellen ter waarde van 11 miljard euro. Net als de eerste twee is de gedachte erachter dat de overheid zoveel mogelijk de schade vergoedt die zij veroorzaakt. Niet het coronavirus kost werknemers, zzp’ers en bedrijven immers in­komen en omzet, maar de noodzakelijke maatregelen ter bestrijding ervan.

Het is verstandig dat gedurende de looptijd van het derde pakket, tot medio 2021, de steun geleidelijk wordt afgebouwd. Dat moet voorkomen dat bedrijven die op omvallen staan kunstmatig overeind worden gehouden bij het weer gezond maken van de economie. Dat dit niet de inzet was van de eerste twee steunpakketten blijkt mede uit de faillissementcijfers: ­ondanks de grootste economische krimp ooit, gingen minder bedrijven failliet dan vorig jaar.

Toe te juichen valt dat het kabinet 1 miljard euro uittrekt om ‘mensen van de ene sector naar de andere sector te krijgen’, zoals verantwoordelijk minister Koolmees het formuleert. De arbeidsmarkt is door de coronacrisis nog onevenwichtiger geworden, met ­tekorten aan mensen aan de ene kant en overschotten aan de andere. Werklozen stappen niet makkelijk over van kansloze naar kansrijke sector. De omscholings­regeling die dat moet stimuleren, loopt wel het risico zo ingewikkeld te worden dat geen werkgever of werkzoekende er een beroep op zal doen.

De grote kracht van het derde steunpakket is dat het tot 1 juli 2021 doorloopt. Dat biedt bedrijven en werknemers perspectief, juist nu het vorige maand ­ingezette herstel alweer dreigt af te vlakken. Dat perspectief is nodig om bedrijven het zelfvertrouwen te geven om te investeren en consumenten om te consumeren.

Nadelig is wel dat het derde pakket zal worden afgebouwd gedurende de campagne voor de verkiezingen van maart. Tegelijk heeft de coalitie wel de sociale partners, maar niet de oppositie bij de derde reeks steunmaatregelen betrokken. Het is de vraag of het onderwerp noodsteun zich leent voor de komende verkiezingsstrijd. Dat maakt het draagvlak in elk geval niet groter voor de wijze waarop de overheid Nederland ­financieel uit de coronacrisis loodst. Een wijze die in vergelijking met de rest van Europa vooralsnog voor minder economische schade zorgt.

Meer over