Meelezers

Een advertentie om snel rijk te worden in de Volkskrant-app: waar komt die vandaan?

In de rubriek Meelezers reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: advertenties van de hoogste bieder.

Advertentie op mobiele website van de Volkskrant. Beeld -
Advertentie op mobiele website van de Volkskrant.Beeld -

Een jongeman kijkt uitgelaten naar een beeldscherm. Onder de foto staat: ‘Hij stopte 100 euro in dit platform, nu leeft hij ervan.’ Deze advertentie in de Volkskrant-app trok de aandacht van lezer Tim Bijnen uit Eindhoven. Een klik leidt naar een website die een manier aanprijst om snel rijk te worden. Hoe kan zo’n advertentie in de app terechtkomen?

‘We horen vaker van dit soort online-advertenties’, zegt Yves Leroi, sitemanager van de Volkskrant. ‘We sturen die meldingen door naar ons moederbedrijf, DPG Media.’ De commerciële activiteiten en de journalistiek zijn gescheiden: de uitgeverij gaat niet over wat de redactie schrijft, maar bepaalt wel welke advertenties in de krant en online verschijnen. Bij heel grote of indringende campagnes kan de hoofdredactie aan de ‘noodrem’ trekken.

Over online-advertenties gaat de afdeling digital business development van DPG Media. ‘Als je naar de app of de website gaat, wordt naast de inhoud ook lege advertentieruimte geladen’, vertelt Stefan Havik, directeur van die afdeling. ‘Op de achtergrond zoekt een systeem reclamecampagnes om die te vullen.’

‘Soms verschijnt daar een van onze eigen klanten: een automerk heeft ons bijvoorbeeld betaald om een nieuwe auto aan te prijzen.’ Maar als de lezer die auto al vaak genoeg gezien heeft, of buiten de doelgroep van bestaande campagnes valt, wordt de advertentieruimte aangeboden op een virtuele veiling. Binnen een fractie van een seconde wordt bepaald wie de hoogste bieder is. Die mag zijn advertentie op het scherm van de lezer tonen.

Google was tot voor kort hofleverancier. ‘Advertenties aanbieden is daar ontzettend eenvoudig, waardoor er een enorme hoeveelheid binnenkomt. Die vallen niet handmatig te controleren, waardoor er soms mindere kwaliteit tussen zit’, zegt Havik. Zo’n ‘foute’ advertentie rapporteert DPG bij Google, waarna het account van de adverteerder wordt geblokkeerd. ‘Maar iedereen kan eenvoudig een account aanmaken, dus die adverteerder kan weer terugkomen.’

Daarom gebruikt DPG tegenwoordig een ander platform waarop meer controle is. ‘En we bouwen aan een eigen systeem, waar we met al die kleinere adverteerders rechtstreeks zakendoen.’ Zo wordt de kraan met Google-advertenties langzaam dichtgedraaid. ‘Van zo’n belangrijke inkomstenbron afstappen gaat niet ineens, maar over één tot twee jaar willen we al onze advertenties zelf verkopen. En handmatig controleren.’

Meer over