De publieke omroep gedraagt zich als een commerciële omroep

Staatssecretaris Dekker kan veel beter de reclame bij de publieke omroep verbieden, want de hele programmering is erop gericht om zo veel mogelijk reclame-inkomsten binnen te halen. In feite gedraagt de publieke omroep zich als een commerciële omroep.

Om zo veel mogelijk reclame-inkomsten op te strijken wordt voetbal (is ontspanning en hoort thuis op NPO 1) op NPO 3 uitgezonden, waardoor steeds leuke programma's moeten wijken. Door die reclame worden films, muziekprogramma's en documentaires met diepgang niet op normale uitzendtijdstippen uitgezonden. Wel zie je te veel programma's waarin 'de gewone man of vrouw ' een hoofdrol speelt. Ook nog eens duur om te maken. En je ziet veel BN-programma's, waarin de BN'er iets anders doet dan waarmee hij BN'er is geworden. Bij de NPO moet het niet gaan om de kijkcijfers, maar om de waarderingscijfers.

André Doorlag, Groningen

Meer over