Meelezers

De krant recenseert alleen elektrische auto’s, maar zijn ze wel duurzaam?

In de rubriek Meelezers reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: meer aandacht voor duurzaamheid bij autorecensies.

Maarten Albers
Laadpaal voor een elektrische auto.
 Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Laadpaal voor een elektrische auto.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

‘Star Wars op vier wielen’ noemde recensent Theo Stielstra de nieuwe Hyundai Ioniq 5 in de auto- en fietsrecensierubriek Blik. Lezer Joris Bergsma uit Amstelveen hield het liever op een ‘elektrische beul’. Hij vond dat de lovende recensie van dit bakbeest van 1.995 kilo en ruim 300 pk afleidde van waar het bij elektrische auto’s om zou moeten gaan: een verkleining van de ecologische voetafdruk.

Bergsma pleit er daarom voor ‘om in het factsheet naast maten en prestaties ook een schatting van de bij fabricage geproduceerde tonnen CO2 en de vermoedelijke lifecycle eco-footprint op te nemen. Ongelooflijk belangrijke getallen voor elke milieubewuste automobilist die de aanschaf van een nieuwe auto overweegt.’

Volgens Bart Koetsenruijter, coördinator van de rubriek, blijkt uit de reacties die zij ontvangen dat de ecologische voetafdruk van een auto voor veel lezers inderdaad een belangrijk punt is. Dat is een van de redenen waarom de recensenten hebben besloten om nagenoeg alleen elektrische auto’s te behandelen. ‘Het is ook omdat je daar de meeste innovaties ziet. Maar daarnaast is het voor het milieu gewoon veel beter om elektrisch te rijden.’

Speurwerk

Maar moet er dan niet meer aandacht zijn voor de broeikasgassen die vrijkomen in het productieproces? ‘Het is ongelooflijk moeilijk om uit te zoeken hoe schoon een auto werkelijk is’, vertelt Bard van de Weijer, redacteur energietransitie en bijdrager aan Blik. ‘Daar is niet een soort norm voor. Fabrikanten berekenen het soms zelf wel, maar de onderliggende studies krijg je niet te zien omdat daar altijd wel iets op af te dingen is.’ Hij schrijft er daarom wel over, maar op andere plekken in de krant.

Van de Weijer bestrijdt bovendien het beeld dat grote e-auto’s niet duurzaam zijn. ‘Zelfs de minst duurzaam geproduceerde elektrische auto op kolenstroom is beter voor het klimaat dan welke diesel of benzineauto dan ook. Bij de productie zijn e-auto’s misschien wat vervuilender, maar ze zijn zo efficiënt dat ze dat daarna ruimschoots inhalen. Omdat de stroomvoorziening vergroent, worden ze ook steeds duurzamer.’

Lezer Bergsma concludeert dat geen auto kopen de groenste beslissing is die een automobilist kan maken. ‘Geen speld tussen te krijgen’, aldus Van de Weijer. Wie in plaats daarvan een fiets koopt heeft geluk: ook die recenseert Blik.

Meer over