Media inItalië

De Italiaanse rapper die voor homerechten pleit, was vroeger niet zo gay-vriendelijk

Italiaanse media zijn kritisch op het plotselinge lhbti-activisme van muzikanten zoals de rapper Fedez, merkt correspondent Rosa van Gool.

Fedez op een concert in maart dit jaar. Hij komt op voor homorechten, maar kreeg het verwijt van hypocrisie.  Beeld Getty Images
Fedez op een concert in maart dit jaar. Hij komt op voor homorechten, maar kreeg het verwijt van hypocrisie.Beeld Getty Images

Al maanden is Italië in de ban van de wet-Zan. Het omstreden wetsvoorstel voegt sekse, gender en seksuele oriëntatie toe aan de bij wet verboden discriminatiegronden, op initiatief van parlementariër Alessandro Zan van de Partito Democratico.

Het Lagerhuis keurde de wet tegen homo- en transfobie al in het najaar goed, maar Italië is inmiddels een regering verder en het voorstel ligt nog steeds te wachten op de stemming in de senaat. Rechtse politici vrezen dat de wet de vrijheid van meningsuiting inperkt voor wie conservatieve opvattingen verdedigt. Vorige week voegde ook het Vaticaan zich bij het koor van critici, in een ongebruikelijke vlaag van bemoeienis met Italiaanse politiek.

Aan de andere kant heeft rapper Fedez (artiestennaam van Federico Lucia) zich opgeworpen als de grootste verdediger van de wet-Zan. Hij is getrouwd met influencer Chiara Ferragni, die met haar 24 miljoen volgers een enorm bereik heeft en ook Fedez aan een schare trouwe onlinefans hielp.

Publieke omroep

Tijdens het jaarlijkse 1-mei-concert hield Fedez op het podium een pleidooi voor homorechten, waarin hij zich bovendien beklaagde dat de publieke omroep RAI, die het concert uitzond, vooraf had geprobeerd zijn toespraak te censureren. De omroep ontkende dat ze hem hadden gevraagd de namen van rechtse ­politici uit de toespraak te schrappen, waarop Fedez de opname van een telefoongesprek online zette en de RAI zijn haar beurt weer juridische stappen aankondigde.

Fedez kon na de affaire rekenen op veel bewondering, maar kreeg ook van links tot rechts kritiek. Zo verweet het centrumlinkse weekblad L’Espresso hem hypocrisie: het blad onderzocht Fedez’ vele sponsorcontracten en kwam erachter dat hij contractueel geen kritiek mag uiten op bepaalde bedrijven. ‘Fedez doet alleen aan zelfcensuur voor geld’, luidde het harde oordeel over de kersverse kampioen van de vrijheid van meningsuiting.

Vorige week stuurde het Vaticaan een brief waarin het zich beklaagde dat de wetswijziging het verdrag tussen Italië en de kerkelijke ministaat zou schenden. De kerk vreest bijvoorbeeld dat de wet-Zan de vrijheid van katholieke scholen inperkt om hun opvattingen over gender en seksuele oriëntatie uit te dragen.

Oude liedjes

Fedez stond vooraan om het Vaticaan van repliek te dienen: ‘Laten we het verdrag herzien en onze seculiere staat opeisen.’ Weer riep hij een mediastorm over zich af. De rechtse krant Il Giornale diepte oude liedjes van hem op: ‘Voordat Fedez zich realiseerde dat het verdedigen van lhbti-rechten het goed doet op sociale media, schreef hij dubieuze teksten over de gay-gemeenschap.’

Ondertussen zet ook een andere Italiaanse muzikant zich in voor lhbti-rechten, op een internationaal podium. Maneskin-zanger Damiano David (22 jaar), die vorige maand het Eurovisiesongfestival won, kuste tijdens een live-optreden op de Poolse tv zijn gitarist vol op de mond. ‘Liefde is nooit verkeerd’, schreeuwde hij in het Engels.

En dan was er zaterdag ook nog eens de Pride in Rome, waarbij een lhbti-activist zich tot woede van katholieken had verkleed als Jezus Christus. ‘Terwijl de Pride in Rome een blasfemisch karakter aannam, zoenden Damiano en zijn gitarist in Polen op het podium’, stelde Il Giornale zuinigjes vast. La Repubblica vond het statement van Maneskin zelfs helemaal geen nieuws.

Inmiddels lijkt de wet-Zan dan toch eindelijk op weg naar de stemming in de senaat, waar de voorstanders al maanden om vragen. Midden in een verhit politiek en maatschappelijk debat is het nu de hoogste tijd dat, na Fedez en Maneskin, ook de Italiaanse senatoren kleur bekennen.

Rosa van Gool is correspondent in Rome.

Meer over