Opinie

De Formule 1 is veiliger dan ooit

De zware crash van Jules Bianchi bewijst hoe veilig racen in de Formule 1 is geworden.

Jules Bianchi, in de voorste auto, voor het ongeluk afgelopen zondag. Beeld afp
Jules Bianchi, in de voorste auto, voor het ongeluk afgelopen zondag.Beeld afp

Een zwaar ongeval in de Formule 1 komt weleens voor, maar vrijwel altijd komt de coureur er zonder kleerscheuren vanaf. Zondag reed de 25-jarige Jules Bianchi op een zeer ongelukkige plaats van de baan. Hij verloor de controle en schoof onder een bergingsvoertuig, dat bezig was de auto van Adrian Sutil te verplaatsen. Bianchi verkeert in zeer zorgwekkende toestand, maar eigenlijk bewijst deze crash hoe veilig racen in de Formule 1 is geworden.

Het ongeluk van Bianchi is een opeenstapeling van pech. Dat Bianchi net op het moment dat een andere auto geborgen wordt, precies op dat punt, van de baan schiet, is van tevoren totaal ondenkbaar. Het bergingsvoertuig reed ook nog eens net achteruit. Als het een paar seconden eerder was gebeurd, had Bianchi het voertuig niet geraakt en was de klap nooit zo hard geweest.

Zwart weekend alweer twintig jaar geleden
Het is inmiddels al twintig jaar geleden dat er een dode viel tijdens een Grand Prix. De geroemde Ayrton Senna ging hard van de baan en overleefde de klap niet. Een dag eerder reed de Oostenrijker Roland Ratzenberger zich op hetzelfde circuit dood. Het zwarte weekend in Imola vond in de lente van 1994 plaats. Na dat moment heeft de Formule 1-organisatie de veiligheid voor coureurs enorm verhoogd.

Het vervangen van de bocht waar Senna in Imola van de baan reed, kon nog gezien worden als een symboolmaatregel, maar de overkoepelende autosportorganisatie FIA maakte de auto's in de loop der jaren veel veiliger. De cockpitrand is bijvoorbeeld flink verhoogd en de coureurs zitten met hun hoofd vastgesnoerd, om zo een harde klap beter op te vangen. In combinatie met andere veiligheidsmaatregelen is racen in de Formule 1-auto zo veilig geworden, dat het haast onmogelijk is om je nog dood te rijden tijdens een Grand Prix.

Na het fatale ongeluk van Senna is er een flink aantal zware crashes geweest. Robert Kubica vloog bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Canada in 2007 met ongeveer driehonderd kilometer per uur tegen een betonnen muur. Hij kwam er met een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel vanaf. Kubica miste door zijn ongeluk slechts één race. Sommige incidenten liepen minder goed af, maar zelden verkeerde een coureur in levensgevaar.

Jules Bianchi Beeld ap
Jules BianchiBeeld ap
Een afbeelding van Ayrton Senna in een school in Rio de Janeiro. Beeld reuters
Een afbeelding van Ayrton Senna in een school in Rio de Janeiro.Beeld reuters

In tegenstelling tot veel andere autosportdisciplines, waar jaarlijks doden vallen, gaat het in de Formule 1 alleen fout als alle omstandigheden tegenzitten. Dat merkte Felipe Massa in 2009, toen hij in Hongarije een losgeschoten springveer van een andere auto tegen zijn helm kreeg. Massa had pech en geluk tegelijk. De Braziliaan had net zo goed het kleine object kunnen missen, maar als de veer iets anders op zijn helm terecht was gekomen, had hij het niet overleefd. Massa herstelde en rijdt inmiddels weer Grand Prix.

Het slechte weer
De Formule 1 ligt door het zware ongeluk onder vuur. De ene criticus vindt dat de race door de regen vervroegd had moeten worden en dat commerciële belangen voor veiligheid zijn gegaan. De ander geeft de wedstrijdleiding de schuld omdat de race eerder gestopt had moeten worden door het slechte weer. Maar een crash als die van Bianchi is nauwelijks te voorkomen, net als in een andere sport ongelukkig terechtkomen en een knieband afscheuren niet te voorkomen is.

Bianchi heeft heel veel pech gehad. Een dergelijk 'freak incident' gebeurt vrijwel nooit, maar als het gebeurt, kan het vervelend aflopen. Maar juist het feit dat alleen ernstige verwondingen door dit soort ongevallen ontstaan, laat zien hoe veilig de Formule 1 is.

Stijn Keuris is freelance journalist, hij schrijft onder meer over autosport.

null Beeld epa
Beeld epa
null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over