DE WEEK VAN DE HOOFDREDACTEURpieter klok

De digitale en papieren krant zitten elkaar niet in de weg, ze blijken elkaar juist te versterken

null Beeld

We vieren dit jaar niet alleen dat we 100 jaar geleden voor het eerst dagelijks op papier verschenen, maar ook dat we precies 25 jaar geleden onze website begonnen. Myrel Morskate schreef daar deze week een mooi artikel over. Het is wonderlijk om te lezen hoe onze blik op de digitale toekomst in de loop van de jaren is veranderd. In het begin waren de verwachtingen hooggespannen. Internet zou een onuitputtelijke bron van informatie worden die de kranten heel snel overbodig zou maken. Na het barsten van de dotcombubble begin deze eeuw volgde de periode van desillusie.

Eigenlijk gaan de stemmingswisselingen tot op de dag van vandaag door. Periodes van grenzeloos optimisme, waarin we denken dat de journalistiek fundamenteel van karakter zal veranderen, worden afgewisseld door periodes waarin we ontnuchterd constateren dat journalistiek in wezen altijd hetzelfde blijft. Onze lezers willen nog steeds in de eerste plaats gewoon weten wat er in de wereld is gebeurd en wat er nog te gebeuren staat.

De krant op papier en digitaal. Beeld  Raymond Rutting / de Volkskrant
De krant op papier en digitaal.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Mijn belangrijkste les is dat internet en de papieren krant elkaar vooral versterken. Het ritueel van het krantenlezen zal altijd blijven bestaan, denk ik. Juist nu de wereld zoveel drukker is geworden, en het aantal potentiële afleidingen exponentieel is gestegen, groeit het verlangen naar de rustige, afgesloten omgeving van de papieren krant. Daarnaast is er ook een groeiende behoefte om continu op de hoogte zijn van het laatste nieuws en om ook Volkskrant-stukken te kunnen lezen als je het papieren exemplaar niet bij je hebt. Dankzij de digitale revolutie kunnen we beide doen.

Het aantal bezoekers is in de loop der jaren met duizelingwekkende snelheid gestegen. Was de eerste internetredactie onder leiding van Theo Stielstra – inmiddels al jaren eindredacteur bij Volkskrant Magazine – tevreden met zo’n 300 bezoekers per dag, inmiddels streven we dagelijks naar 600 duizend bezoekers en liefst nog een beetje meer.

Het aantal abonnees vertoont ook een duidelijk stijgende lijn. Toen we de website begonnen, had de Volkskrant 366 duizend abonnees. Door de komst van internet daalde dat aantal in de jaren daarna, maar inmiddels zijn we dankzij datzelfde internet hard op weg om het record van toen te overtreffen. Dankzij onze website en app kunnen we veel meer lezers bereiken met onze artikelen om hen vervolgens te verleiden om abonnee te worden.

Meer over