Opinie

Blijf af van de naam Elsevier

Het weekblad Elsevier moet van eigenaar RELX Group - voorheen Reed Elsevier - de naam van het tijdschrift veranderen. Elsevier moet de exclusieve naam worden voor de wetenschappelijke uitgaven van het bedrijf. Het succesvolle weekblad staat al enige tijd te koop.

null Beeld anp
Beeld anp

Dat RELX Group zich met een idiote nieuwe naam als merk probeert te herdefiniëren, moet het zelf weten. Dat het een financieel gezonde en winstgevende titel probeert te verkopen, soit. Maar dat het de naam claimt die met het blad is begonnen, is onheus.

Elsevier staat voor onafhankelijke, ongesubsidieerde journalistiek met een eigen kijk op de samenleving. Het blad heeft generaties journalisten voortgebracht die er dankzij de open redactiecultuur wisten te gedijen en later hun loopbaan elders konden voortzetten. Niet alleen bij de Volkskrant - de lijst voorbeelden is te lang om hier te noemen -, maar ook bij andere media, van Paul Witteman tot Marike Stellinga.

Elsevier behoort een naam te blijven in het publieke domein, als platform voor meningsvorming met een lange traditie. Daar blijf je met je fikken van af.

Meer over