Beter LevenHoe koop ik?

Tweedehands auto kopen? Hier moet je op letten

Een nieuw espressoapparaat, een kunstwerk of een tweedehands auto. Bij de aanschaf van sommige (kostbare) zaken kun je wel wat hulp gebruiken. Van die ene oom die veel van auto’s weet of die vriendin die koffiegek is. Of van de experts van de Volkskrant. Je leest het in de rubriek Hoe koop ik?

null Beeld Matteo Bal
Beeld Matteo Bal

De verkoper van de Audi A4 had het netjes voor elkaar: auto even door de wasstraat gehaald, daarna wat fotootjes geschoten voor op internet, een wervend tekstje geschreven en daarna de boel online gezet. Wel jammer dat hij vergeten was de familieflacon motorolie uit de achterbak te halen, die nu fier prijkt op een van de advertentiefoto’s.

Onbedoelde boodschap: deze auto verbruikt zoveel olie dat er geregeld vanuit de achterbak moet worden bijgevuld - geen aanbeveling.

Zo’n oliefles in de bagageruimte is een signaal dat er mogelijk iets mis is met deze auto. Maar lang niet alle gebreken zijn zo duidelijk zichtbaar. Hoe zorg je ervoor dat je als autokoper goed beslagen ten ijs komt?

Als gevolg van corona is de verkoop van tweedehands auto’s door het dak gegaan. Met name de ov-mijder is overgegaan tot de aanschaf van personal space op wielen. Voor deze categorie, die meestal niet jaren heeft gespaard voor een wagen, geldt dat ze vaak voor niet te veel geld een zo goed mogelijke auto willen hebben. Dat kan via private lease, maar ook de tweedehands markt lonkt. Als je wilt kopen, hoe voorkom je dan een kat in de zak?

De vraag trekt weer aan

Vorig jaar ging door corona de vraag naar tweedehands auto’s door het dak, maar tijdens de recente lockdown werden met name de wat duurdere occasions (vanaf 20 duizend euro) goedkoper, zegt Jos van der Drift, expert automotive bij de ANWB. Consumenten werden minder zeker over hun financiële toekomst en door de sluiting van showrooms werden aankopen uitgesteld.

Dat lijkt – helaas voor potentiële kopers – nu te gaan veranderen, zegt Van der Drift. ‘Showrooms gaan weer open op afspraak en het lijkt dat mensen die hun aankoop hebben uitgesteld, alsnog toeslaan. Ook het zicht op een min of meer normale zomervakantie veroorzaakt koopkriebels.’ Hoewel in de ANWB Koerslijst, waarop actuele prijzen van tweedehands auto’s te vinden zijn, nog geen grote stijgingen te zien zijn, verwacht Van der Drift dat tweedehands auto’s de komende tijd weer duurder zullen worden. ‘Al zal het niet meteen om duizenden euro’s gaan.’

Dit betekent dat kopers mogelijk wat minder onderhandelingsruimte hebben dan tijdens de lockdown. Dus moet op andere wijze de beste prijs worden verkregen.

Van der Drift geeft tips. Veel liggen voor de hand, maar ze geven niet doorgewinterde autokopers houvast. De belangrijkste: verdiep je vooraf in de koerslijst. Als de auto bij de dealer duizend euro meer kost dan de lijst vermeldt, weet je dat er onderhandelingsruimte is, zegt Van der Drift. Laat de verkoper nooit merken dat een bepaald model je voorkeur heeft. ‘Al bij het binnenstappen van de showroom begint het spel van vraag en aanbod, van loven en bieden’, zegt hij. Hou je pokerface. Een verkoper die een verliefde klant ziet, weet dat er weinig van de prijs af hoeft.

Garantie: hoe zit het?

Sinds vijf jaar mogen verkopers geen ‘kosten rijklaar maken’ meer in rekening brengen bij een auto. Je moet als koper een auto dus zo mee kunnen nemen. Een geldige APK is verplicht en er moet voldoende brandstof in zitten om het dichtstbijzijnde tankstation te halen. En: elke auto heeft garantie, ook zonder garantiepakket. Alleen is de omschrijving daarvan ingewikkeld: de auto moet voldoen aan wat je ervan mag verwachten. Dit betekent dat een jonge auto met weinig kilometers het zeker een tijdje zonder mankementen moet uithouden. Van een barrel van een paarhonderd euro, mag je als koper niet te veel verwachten. Waar de grens ligt, is een grijs gebied. Als er in het eerste half jaar een ernstige storing optreedt, moet de verkopende partij bewijzen dat het gebrek er nog niet was toen de auto werd verkocht. Daarna is de koper verantwoordelijk.

Vraag als koper expliciet of de auto gebreken heeft. De verkoper moet daar eerlijk op antwoorden. De koper heeft een onderzoeksplicht, wat wil zeggen dat die zelf actief op zoek moet naar eventuele gebreken.

Rondje om de kerk

Van der Drift hoort nog weleens dat mensen een auto kopen zonder erin gereden te hebben. Soms zelfs zonder te zijn ingestapt. Nooit doen, zegt hij. Altijd even gaan zitten, de kilometerstand checken en een stukje rijden. Soms staat een auto tussen andere occasions geparkeerd en doet de verkoper moeilijk om hem naar buiten te rijden. Hou voet bij stuk en ga rijden. En dan niet een rondje om de kerk. ‘Doe wat je normaal gesproken ook doet. Stukje snelweg, stukje stad, zet hem op een parkeerplaats goed in het licht en controleer of er krassen of deukjes zijn.’ Eventuele tekortkomingen die niet vermeld waren, bieden weer onderhandelingsruimte. Ontdek je een deukje pas de eerste keer in de wasstraat, dan is het te laat.

Nog een paar tips: check op de website van de RDW aan de hand van het kenteken of de tellerstand logisch is. Als er alleen een digitaal onderhoudsboekje is, laat de verkoper dan een uitdraai maken. Kijk of alle beurten zijn uitgevoerd en wat eraan zit te komen. Elk puntje biedt mogelijkheden de prijs omlaag te krijgen.

Mochten er eventuele gebreken zijn, laat die dan opnemen in het koopcontract en laat expliciet vermelden dat ze worden gerepareerd. Heel belangrijk: ‘Niet meteen toehappen’, zegt de ANWB-expert. ‘Ook als de prijs redelijk is.’ Neem twee dagen bedenktijd. Als de verkoper zegt dat er ‘morgen een stel komt dat zeer geïnteresseerd is’, laat dat stel dan gerust langskomen, zegt Van der Drift. ‘Allemaal onderdeel van het spel.’

Inruilen of zelf verkopen?

De Consumentenbond is duidelijk: zelf je auto verkopen is altijd gunstiger dan inruilen. Poets hem op, zet hem op Marktplaats en kijk of je je eigen auto kunt kwijt raken. Inruilen kan altijd nog.

De matjes

En als de onderhandelingen dan bijna het finale stadium hebben bereikt en er een verkoopvoorstel ligt, kijk dan altijd even of er onder de streep nog iets te halen valt. ‘Stel, je ruilt je auto in en je moet 8.335 euro bijbetalen, probeer dan af te ronden. Zeg dat je maximaal acht mille wilt uitgeven en dat als de prijs daar uit komt, er een deal is.’ Bijna geen verkoper zal de zaak daarop laten stuklopen, en het is toch weer een paar honderd euro.

Mocht het toch niet lukken, probeer het dan met materiele zaken. De clichématjes. Of de bijna versleten voorbanden laten vervangen. ANWB-man Van der Drift heeft nog een laatste tip: wil je je eigen auto inruilen, zorg dan dat die fris is, van buiten en van binnen. Natuurlijk, zegt Van der Drift, kijkt een handelaar wel door een beetje viezigheid heen, maar de eerste indruk telt toch. Laat zien dat je netjes voor de auto hebt gezorgd, dat boezemt meer vertrouwen in. ‘En het geeft je een psychologische voorsprong. Een verkoper kan nu niet zeggen: nou, je had hem weleens mogen wassen. Met zo’n opmerking zet hij je op achterstand bij de onderhandelingen.’

Occasion kopen? Lees verder

Ze waren er zelf ook een beetje beduusd van: een paar weken geleden lag de handel nog ‘op zijn gat’ en toen bleek pandemiemaand mei ineens de een na beste in de geschiedenis van de tweedehandsautohandel.

Tweedehands elektrische auto kopen? Hier moet u op letten

Tweedehands elektrisch doet het beter dan benzine: de afschrijving van de e-auto wordt de laagste van alle auto’s

Een elektrische auto kopen? Met onze zoekhulp vindt u de e-auto die het best bij u past. Inclusief recensies.

Meer over