Het nieuwe eten

Thaise Rode Curry-pepsel overtuigt, maar blijft natuurlijk een, brrr, gevuld zoutje

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Redactie
null Beeld

Altijd goed om in eetverband van tijd tot tijd het werk van Michael Moss even onder de aandacht te brengen. Zijn betoog: de grote voedseljongens maken ons met uitgekiende smaak­verhoudingen slaven van de dooreetfactor.

Firma Bolletje, is de overtuiging van Het nieuwe eten, heeft met dit doel een geheim ondergronds laboratorium vol raketgeleerden opgericht; met name de factor ‘bros’ beheerst Bolletje op alle fronten angstwekkend goed. Geen wonder dat ze vanzelf uitkwamen bij de wens om ‘bros’ en ‘crèmig’ met elkaar te combineren, een geheide doorvreetcombinatie. Zo werden de pepsels geboren: gevulde (!!!) pretzeltjes. De kaasvariant verraadt de gefrituurde-kaasstengeloorsprong van dit beëlzebubse plan.

Nieuw is de behoorlijk overtuigende Thaise Rode Curry-pepsel.

Toch maakt de pepsel geen schappenopmars van karamel-zeezoutomvang. Dat komt doordat het hele idee van een gevuld zoutje iets onmiskenbaar ranzigs heeft. Ons snobisme blijkt weer eens onze redding.

Cijfer: 7,5

Meer over