Het nieuwe eten

Pindakaastijden zijn veranderd, tijd voor een pinda-chocorentree

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Gidi Heesakkers
Pinda-wittechocoladesmaakpasta Beeld
Pinda-wittechocoladesmaakpasta

Op YouTube ligt een jarennegentigreclamespotje voor Calvé pinda-choco bewaard. ‘Ja, er is natuurlijk broodbeleg waarvan je als moeder maar beter kunt zorgen dat ze er niet bij kunnen’, zegt een vrouwenstem. ‘Eén, hooguit twee boterhammetjes per dag, en verder moeten ze er echt met hun vingers vanaf blijven, anders verwen je ze alleen maar.’ In beeld heeft een kind met een duivels lachje de pot allang uit het bovenste keukenkastje gehengeld.

Reactie van ene Pascal: ‘Waarom kun je dit niet meer kopen?? Doe altijd pindakaas en chocopasta op brood.’ Precies het probleem van wijlen pinda-choco, vermoedt Albert; iedereen heeft al pindakaas en chocopasta in huis. ‘Dus om daar nu één product van te maken, dat dan ook nog duurder was...’

Albert Heijn voelt aan dat pindakaastijden veranderd zijn en heeft in het uitgedijde schap nu ‘pinda & choco pasta’ ondergebracht, waarbij vooral de variant pinda-wittechocoladesmaakpasta aantrekkingskracht uitoefent. Eén hap is genoeg om zowel Pascal als Albert groot gelijk te geven. Cijfer: 8

Meer over