TestDe Stromer

Met wat verbeeldingskracht zie je een tamelijk ideaal eenpersoonskarretje voor je

Blik test auto’s en tweewielers en doet daarvan elke twee weken verslag.

De Stromer ST3 Beeld Stromerbike
De Stromer ST3Beeld Stromerbike

Stel je voor: een auto, elektrisch aangedreven, speciaal voor de gemiddelde woon-werkafstand (15 tot 35 km), waarvoor je nooit een cent parkeerkosten betaalt, die tevens een abonnement op de sportschool inhoudt en dat voor nog geen 8 duizend euro. Het testblik van deze week vergt misschien een iets andere zienswijze, maar wie zich kan voorstellen dat nevenstaande fiets een auto is, ziet eigenlijk een tamelijk ideaal eenpersoonskarretje voor zich.

Het was staatssecretaris Van Veldhoven die vorig jaar bekendmaakte dat ze nog deze kabinetsperiode 20 duizend automobilisten wil verleiden voor hun woon-werkverkeer over te stappen op de fiets. Om hen uit het blik te krijgen zouden die werknemers eens moeten kennismaken met de snellere e-bike, de pedelec. De fiets met achteruitkijkspiegel, verplichte helm en gele kentekenplaat, die tot maximaal 45 km per uur getrapt kan worden, is een persoonlijke stimuleringsmaatregel voor elke woon-werker. Uit ondervinding weten we dat een woon-werkafstand van 25 kilometer enkele reis beslist geen heksentoer is.

We beproefden deze zomer de Mercedes onder de pedelecs, de fiets die bij berijders van andere merken bekendstaat als de schicht die hen zelfs bij tegenwind met gemak voorbijsteekt: de Stromer. Het topmodel van deze Zwitserse fabrikant, de krachtige ST5, kost 9.500 euro, waarmee hij nog maar net onder het bedrag van de goedkoopste auto van Nederland blijft, de Hyundai i10 (10.395 euro). Wij reden echter op ST3, een iets betaalbaarder modelletje, met een pietsie lichtere motor, maar toch nog vanaf 6.990 euro.

Gereden: Stromer ST3
Prijs: € 7.330 (vanafprijs € 6.990)
Motor: 820 watt
Gewicht: 27 kg
Topsnelheid: (volgens opgave) 45 km/u
Actieradius: 60-180 km

Wat krijg je dan? Een vervoermiddel ontworpen met de Tesla in het achterhoofd: het gladde frame is gemaakt van een brede aluminiumbuis, waarin ook de accu is opgeborgen. De motor zit rond de achteras. Het frame beweegt tijdens het fietsen niet, onder welke belasting dan ook. Dat heeft voordelen – alle energie van lijf en motor zit in de voortbeweging – maar ook een nadeel: ondanks de brede Pirelli-banden wordt elke hobbel, elke verkeersdrempel doorgegeven aan de berijder (en diens fietstas). Het brede frame is vrij van bedrading en kabels: alles is verstopt, de paar draadjes die bij het stuur toch nog tevoorschijn piepen, zijn keurig afgewerkt.

De schakeltechniek, de derailleur, de tandwielen (altijd ‘cassette’ zeggen) en de schakelhendels komen van de bovenste plank van onderdelenmerk Shimano. De elektronica en de 820 watt-motor (waar Porsche-bezitters het hebben over hun pk’s, hebt u het over het wattage van motor en accu) zijn evenals remmen, vork, spatborden en zadel door Stromer zelf ontwikkeld. Op de liggende buis (niet op het stuur dus) is een kleine display ingebouwd met onder meer het ondersteuningsniveau en de snelheid. Via een smartphone zijn meer functies beschikbaar, waaronder het op afstand op slot zetten en een gps-tracker.

Een heel snel huis

Hoe-ie rijdt? ‘Als een huis’, schreef een proefrijder, ‘maar wel een heel snel huis.’ En dat klopt: wie fris van de ontbijttafel op de pedalen duwt, heeft binnen tientallen meters al de 40-plus bereikt. En dat kost bovendien evenveel moeite als rustig trappen op een stadsfiets. Zweten is er niet bij.

Schakelen – de fiets heeft elf versnellingen – is maar beperkt nodig. Willen lichtere elektrische fietsen nog weleens sloom op gang komen en moet er na stilstand naar het lichtste verzet worden teruggeschakeld, de ST3 heeft aan een paar schakelklikjes genoeg om toch gemakkelijk bij de verkeerslichten weg te komen. De zware achterwielmotor duwt fiets en berijder vlot voort.

De snelheid gaat bij de Stromer, in tegenstelling tot bij andere pedelecs die zo zijn afgesteld dat ze bij 44 km/u al beginnen tegen te werken, ook na de wettelijke 45 km/u nog zachtjes door: 47 of 48 op de teller is niet onmogelijk. Een belangrijk detail, aangezien een pedelec niet op het fietspad mag maar tussen het overige verkeer op de weg moet. Dat is voor de meeste pedelecs, die in de praktijk in de stad met stoppen en optrekken hooguit 35 rijden, zo’n linke soep dat menigeen verstandiger is dan de wetgever. De Stromer echter kan zonder al te veel moeite prima meekomen met het autoverkeer, zodat er weinig reden is om de wet te overtreden. En zo is het dus inderdaad een heel aardig eenpersoonswagentje voor het woon-werkverkeer.

null Beeld
Beeld

Leasefiets van de zaak

De overheid zou weleens wat meer mogen doen aan het fiscaal bevorderen van het fietsverkeer voor woon-werk, zegt Odette Oostindiën, eigenaar van e-bikewinkel QicQ in Amsterdam en dealer van Stromer. Zij ziet dat het merendeel van de Stromers wordt gebruikt voor woon-werkverkeer. Daarom zouden ze aantrekkelijk moeten zijn als leasefiets van de zaak. De huidige, omslachtige bijtellingsregeling gaat weliswaar volgend jaar naar een eenduidig tarief van 7 procent van de cataloguswaarde, maar echt stimulerend kan ze dat niet vinden. Bovendien: elektrische auto’s hebben maar 4 procent bijtelling. ‘In België is het tarief voor fietsen 0 procent en krijgen werknemers een onbelaste kilometervergoeding van 23 cent.’ Dat zou meer zoden aan de dijk zetten. ‘Nog afgezien van het maatschappelijk voordeel van fietsen: een betere doorstroming op de wegen, gezondere werknemers en minder schadelijke uitstoot.’

Leaseprijs Stromer ST3 (na aanbetaling van € 1.200) vanaf € 188 per maand.

Meer over