geldvraag

Is het veilig om te klikken op een betaallink in de mail?

Een bedrijf stuurt mij een mail met een betaallink. Is dat wel veilig?

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

U krijgt van uw waterbedrijf PWN een rekening per e-mail met een betaallink. Als u hier op klikt, kunt u via iDeal betalen. Uit voorzorg klikt u nooit op zulke links in een mail, omdat tegenwoordig nepmails van oplichters nauwelijks nog te onderscheiden zijn van echte. U heeft ook PWN gebeld om hierover te klagen. Het waterleidingbedrijf reageert laconiek en is bereid u voortaan een acceptgiro te sturen. Ze passen hun beleid niet aan. Andere klanten blijven wel dit soort mails ontvangen.

Veel bedrijven doen dit, bijvoorbeeld ANWB of zorgverzekeraars. Banken spelen hier een vreemde rol. Zij waarschuwen particuliere klanten om nooit om te klikken op links in een e-mail. Tegelijkertijd stimuleren zij bedrijven om per mail betaallinks toe te sturen. Dat geeft hen ‘een betere cashflow door kortere betaaltermijnen’.

Een betaallink is onbetrouwbaar als die niet uitkomt bij de website van het incasserende bedrijf. Als u zo’n mail krijgt, kunt u beter niet klikken op de link maar zelf naar die website gaan en daar inloggen. Bij zorgverzekeraars kan dat via DigiD, maar bij andere bedrijven moet dat via een wachtwoord. Gebruik maken van een wachtwoordmanager – zoals de gratis Bitwarden, Freepass of Keepass – is veiliger, omdat u anders vaak dezelfde wachtwoorden gebruikt.

Bedrijven adviseren klagers vaak een automatische incasso af te geven. Logisch, dat is beter voor hun cashflow. Soms is zo’n incasso inderdaad een oplossing, bijvoorbeeld bij de energieleverancier. U voorkomt ermee dat u betalingen mist en boetes krijgt. Een nadeel kan zijn dat het bedrag wordt afgeschreven op een voor u ongunstig moment, bijvoorbeeld net voordat het maandelijkse inkomen binnenkomt. Bij veel verzekeraars, nutsbedrijven of telecomproviders kunt u vragen of ze het maandbedrag later afschrijven. KPN, Ziggo, Essent, Vodafone en vele andere werken daaraan mee.

Ook met automatische incasso kunt u nog altijd actie ondernemen als u het niet eens bent met de afboeking. U kunt deze binnen acht weken ongedaan maken door te storneren. Het is verstandig om tegelijkertijd contact te zoeken met het bedrijf en uw bezwaren toe te lichten.

Sommige bedrijven moet u goed in de gaten houden. Zo kan op de rekening van uw mobiele telefoonprovider een bedrag staan voor ‘diensten’, van een bedrijf dat u niet kent. Dat kan een oplichter zijn of een bedrijf dat u stiekem geld rekent voor sms-diensten en dergelijke. De snelste manier om dit na te gaan, is uw mobiele telefoonnummer te checken via payinfo.nl. Dat is een website van alle telefoonaanbieders samen. U kunt die diensten daar ook blokkeren.

U hoeft de deur niet uit te gaan om slachtoffer te worden van digitale fraude. Een onbewaakt ogenblik is genoeg. Bedrijven kiezen voor hun eigen gemak en rekenen erop dat u zichzelf bijschoolt. Check regelmatig op veiligbankieren.nl en consumentenbond.nl/veiligbankieren of u alles nog weet. En deel ervaringen met familie en vrienden, want dat voorkomt ongelukken.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Zelf een vraag? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over