ModeSpullen
Fijne dingen voor schoonheid van huis en huid
Chaneller dan Chanel
Gabrielle Chanel Essence
Voordat Mademoiselle Chanel zichzelf tot Coco omdoopte en een legende werd, was ze gewoon Gabrielle. Nog niet succesvol en beroemd misschien, maar wel zelfverzekerd, onver-schrokken en vastbesloten te slagen in het leven. Met de lancering van de geur ‘Gabrielle Chanel’ in 2017 bracht het merk Chanel een hommage aan hun grondlegster, die veelbelo-vende jonge vrouw en modevernieuwer. Wat wapenfeiten in een notendop: Chanel bracht ons onder meer het mantelpak, het kleine zwarte jurkje, jersey als stof anders dan voor he-renondergoed, de Bretonse top, maar dan niet louter voor vissers en het chic maken van nepjuwelen en de gebronsde huid. Met zo’n staat van dienst zijn er nooit te veel hommages en dus wordt de Gabrielle Chanellijn nu uitgebreid met een Essence. Deze geur is een nog intensere en weelderigere versie van het origineel, kortom nog meer Gabrielle Chanel.
Gabrielle Chanel Essence eau de parfum, 50 ml € 104
Matrix
Trauma of trend? Tie-dye tops
Horizontaal: Uni / multi
Verticaal: Op wit / Op zwart
Linksboven (uni op wit): ‘Alisa’ capuchontrui, Weekday, € 40, weekday.com
Rechtsboven (multi op wit): Longsleeve, Proenza Schouler, € 325, proenzaschouler.com
Linksonder (uni op zwart): Tanktop, Agolde, € 99, via net-a-porter.com
Rechtsonder (multi op zwart): T-shirt, River Island, € 25, riverisland.nl
3 van hetzelfde
Tassenmerk Wandler heeft ook schoenen
De Nederlandse Elza Wandler begon twee jaar geleden tassenmerk Wandler en gaat als een speer: ze heeft inmiddels meer dan honderd verkooppunten wereldwijd, waaronder grote luxe webshops als Net-a-porter en Farfetch. Sinds kort ontwerpt ze ook schoenen in net zulke moderne, uitgesproken vormen en kleuren als de tassen waar ze in no time groot mee is geworden. wandler.com
Muiltje ‘Niva’, € 425
Laars ‘Lina’, € 545
Sandaal ‘Isa’, € 375
Winkelprofiel
Greenbeauty Market
Als respectievelijk brand director bij L’Oréal en mede-eigenaar van Kinki Kappers verdien-den Geertje van Bavel en Robbie ter Haak hun sporen in de beautyindustrie. Ze besloten hun ervaring en kennis te combineren met hun liefde voor vegan en organic beauty en openden onlinestore Greenbeautymarket.com. Van Bavel: ‘clean beauty is het nieuwe cool en dat zien we vooral bij de jongere generatie. Die zijn vaak zo verantwoorder in hun keuzes en meer bezig met duurzaamheid dan de generaties voor hen. Uiteindelijk drijft de vraag van de con-sument de beauty een groene richting op; mensen verdiepen zich steeds meer in de ingredi-entenlijst van hun producten, in de verpakkingen en de manier waarop iets geproduceerd is.’
Missie: Clean beauty op de bovenste plank krijgen bij iedereen.
Merken: O.a. Ylumi, Cosmydor, Binu Binu Soaphouse, Verdant Alchemy.
Bestsellers: Powerbalm van The Kind Planet Company en de Lip Tint Oil van Aster & Bay.
Aanraders: De Neroli Cleansing Oil en Everlasting Beauty Balm van Wildcrafted Organics.
Optelsom
Netjes
Als een boodschappennetje en een (ijs)emmertje elkaar aardig vinden kán dat resulteren in een tasvormige liefdesbaby.
5 op een rij
Pastel vormenspel
Lamp ‘Suprematic’ ontleent zijn uiterlijk aan het figuratieve werk van kunstenaar Kazimir Malevitsj, € 460. noom-home.com
Bijzettafel ‘Roll’ is een ontwerp van Spaanse architect Patricia Urquiola, prijs op aanvraag. kettal.com
‘Assembly’-wandsculptuur van ontwerpduo Tom Pigeon. 50 cm hoog, € 59. made.com
Een klein tikje op het groene bolletje van de ‘Dali Divina’-lamp is al voldoende om ‘m te doen branden, € 598,95. maisondada.com
Ook vaas ‘Yermilov’ is geïnspireerd op het Suprematisme: de moderne kunsstroming ontwikkeld door Malevitsj. 37 cm hoog, € 250. noom-home.com