stijlpastoorarno kantelberg

Een goed getailleerd jasje doet wonderen voor je silhouet, maar je hebt tailleren en insnoeren

Sidney Smeets Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Sidney SmeetsBeeld Hollandse Hoogte / ANP

Enkele weken geleden moest D66-Kamerlid Sidney Smeets terugtreden na grensoverschrijdend gedrag in de richting van iets te jonge jongens. Die strapatsen waren al langer een publiek geheim, dus je zou kunnen zeggen dat D66 de screening niet helemaal op orde heeft. Maar op de afdeling communicatie van de Democraten zat ook iemand te slapen. Politieke partijen breken zich het hoofd over hoe ze zich het beste kunnen presenteren. Bij het CDA bedachten ze zelfs dat het een goed idee zou zijn als Wopke Hoekstra bij verkiezingsdebatten recht in de camera zou kijken. Maar zodra je het thema kleding aansnijdt, worden de schouders onverschillig opgehaald. Het moet om de inhoud gaan, niet om de buitenkant en bla bla chocoladevla... Maar als je weet dat er bij de inauguratie van elk nieuw Kamerlid door het ANP een foto wordt gemaakt die vervolgens bij elk nieuwsartikel wordt geplaatst, kun je dan het geachte Kamerlid Smeets niet behoeden voor een inauguratie als rollade? Als partij laat je hier bewust iemand warmlopen voor het satirische schietpeloton. Want een goed getailleerd jasje doet wonderen voor je silhouet, maar dit is geen tailleren meer, dit is het bindgaren nog eens extra strak aantrekken.

Het voormalige Kamerlid Smeets mist met zijn nauwe kleding ook nog de modeboot. Als reactie op de skinny kleding van de eerste jaren van deze eeuw, hullen de hippe hoi polloi zich tegenwoordig in oversized kleding. Die trend kenmerkt zich door een uniseks karakter, typisch voor deze tijd. Op de foto zien we een gulden voorbeeld bij zangeres Shary-An Nivillac. Het past ook bij de slag die de garderobe aan het maken is onder invloed van het verplichte thuiswerken. Comfort is het nieuwe normaal.

Zangeres Shary-An Nivillac Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk
Zangeres Shary-An NivillacBeeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

Bij jasjes van ampele afmetingen gaan de gedachten automatisch naar het iconische pak dat Talking Heads-frontman David Byrne in 1984 droeg tijdens de Stop Making Sense-tour (ook op de hoes van het gelijknamige album overigens). Byrne had de vorm afgekeken van het traditionele Japanse Noh-theater: grote, geometrische kostuums met een nietig hoofdje erboven. Die karikaturale jas met gigantische schoudervullingen versterkte de klungelige dansbewegingen van de zanger. Byrne was zo wijs om de communicerende kracht van kleding te benutten. Grote, wijde kleding maakt je bewegingen theatraler en larger than life. Er is ook nog een praktisch voordeel: je kunt lekker veel kroketjes eten zonder dat je eruitziet als een hansworst.

Meer over